Op zoek naar Albert

Begin dit jaar werd ik benaderd door Elvira Garnier, die op zoek is naar aanknopingspunten en informatie over haar biologische vader. Zeer recent vernam ze dat Albert Soons, voluit Albert Paul Charles Soons, tijdens zijn leven een kunstschilder is geweest.

Vanaf dat moment is ze informatie gaan zoeken betreffende Albert (spreek uit Albèrt) Soons en op zoek gegaan naar zijn ‘nalatenschap’.  Gedreven door nieuwsgierigheid en gefascineerd geraakt door zijn werk, welk zeer uitgesproken te noemen is door zijn techniek en kleurgebruik wil zij zo veel mogelijk van zijn werk zien te achterhalen en in kaart brengen. Indien er te zijner tijd voldoende werk verzameld is, acht zij het niet onwaarschijnlijk een expositie te houden van zijn werk.

Reconstructie

Mijlpaal in de zoektocht was de kennismaking met haar half-broer Giel Coenen. Het blijkt dat beide kinderen van Albèrt veel genetisch materiaal delen en na 58 jaar een ware broer-zus relatie wisten te ontwikkelen binnen een mum van tijd. Beide kinderen van Albèrt zijn creatief en zeer geïnteresseerd in deze zoektocht naar hun ‘roots’.

Albert Soons is ook Giels biologische vader en ook hij heeft zijn biologische vader nooit gekend. Zijn moeder, Mia Coenen, heeft hem echter wel veel kunnen vertellen over zijn vader. Met haar broer Giel en anderen, zoals bijvoorbeeld de heer Frits van Èn, een vriend van Albèrt eind jaren ’50, kwam ze tot de volgende reconstructie, die nog verder uitgewerkt kan worden. 

Albert Soons werd geboren op 7 januari 1933 in Maastricht. ‘Boy’, zoals hij ook wel genoemd werd, kwam uit een gegoede, welgestelde familie. Zijn opa was ‘Sjoke’ Soons, een voetballer die speelde bij MVV Maastricht. Hij speelde zelfs, niet onverdienstelijk,  in het Nederlands Elftal, en scoorde voor Nederland in 1922 in een wedstrijd tegen Zwitserland. 

Kinderen

Albèrt’s vader had een hoge functie bij de Griffie van de Rechtbank van Maastricht. Het gezin had drie kinderen, naast Albèrt was er een oudere zus en een jongere zus.  Albèrt kon niet goed op tegen de sterke discipline thuis en het verwachtingspatroon dat zijn familie van hem had. Hij wilde graag kunstschilder worden   en, om onder het juk van zijn familie uit te komen, wilde hij liefst zo snel mogelijk weg uit Maastricht. 

Op 18-jarige leeftijd kreeg hij een relatie met Mia Coenen. Die relatie hield twee jaar stand totdat bleek dat zij zwanger was. Negen maanden later, in 1954 werd zijn zoon, ‘Giel’, geboren. Op 21 jarige leeftijd kreeg Albèrt een relatie met An Stiphout, maar ook deze relatie werd verbroken zodra bleek dat zij zwanger was. An verhuisde naar Amsterdam en in 1955 werd dochter Elvira geboren.

Abstract-expressieve werken

Albèrt is altijd op de hoogte geweest  van het bestaan van zijn beide kinderen. Maar, aldus Elvira: ‘Hij kon de verantwoordelijkheid niet aan en was geen mens voor langdurige relaties.’ Hij vertrok naar Amsterdam om een kunstschilderscarrière te beginnen.  Van Frits van Èn vernam ze dat hij korte tijd een winkel in kunst heeft gehad en zelf als kunstschilder heeft geëxposeerd in deze eind vijftiger jaren.

Zijn oudere zus hield door de jaren heen contact met Albert in de jaren dat hij in Amsterdam was, eind jaren ’50 en in de jaren ’80. De familie stond hem ook bij, indien nodig.

Hierover hoopt ze nadere informatie boven water te krijgen.  Albèrt was in deze jaren productief als kunstschilder. Het Bureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag heeft meer dan dertig afbeeldingen – kleine zwart-wit foto’s - van abstract-expressieve kunstwerken welke hij vanaf 1958 maakte. Het Stedelijk Museum in Amsterdam kocht vier werken aan en deze zijn nog steeds in het bezit van het museum.  

Ibiza

Elvira: ‘Bekend was dat hij een autodidact was en zeer getalenteerd. Hij beheerste de technieken en had een briljant kleurgebruik. Naast het schilderen hield hij van ‘het vrije leven’, de kroeg en de vrouwen. Hij paste goed in de tijdsgeest en paste helemaal in de ‘flower-power generatie’.

In 1961 vertrok hij met een groep kunstenaars, schrijvers en dichters naar Ibiza. Onder hen bevonden zich onder andere Simon Vinkenoog en Jan Cremer. Er is een passage in het boek ‘Ik, Jan Cremer’, waarin Cremer het heeft over ‘Albèrt de Maastrichtenaar’. Ook in Ibiza maakte hij prachtig werk, aldus Elvira.

Kerncentrale

Ze is op zoek naar werk uit deze periode en heeft in verband daarmee de organisatoren van de expositie ‘Vamos a Ibiza’ aangeschreven.  De tentoonstelling vond plaats in 2007 in de Amsterdamse galerie Arti et Amicitiae en vervolgens op Ibiza in de Iglisesia del Hospitalet in Eivissa. Deze laatste expositie werd voortijdig gesloten omdat de plaatselijke kerk aanstoot nam aan ‘een onfatsoenlijk werk’ . Bij de expositie in Arti in Amsterdam bleek geen werk van Albèrt Soons aanwezig te zijn.

Na Ibiza ging Albèrt vanuit Amsterdam voor kortere of langere periodes naar het buitenland om inspiratie op te doen, te wonen en te werken. In kaart gebracht zijn plaatsen zoals Antwerpen, Tanger, Parijs, Madrid en Milaan. Werk, gemaakt in deze steden en uit deze periode heeft Elvira Garnier nog niet weten te achterhalen. Er is in ieder geval een tentoonstelling in Tanger geweest. Bekend is dat hij een groot schilderij in opdracht van de Kerncentrale (Dodewaard?)  voor in de Centrale heeft gemaakt. Dit schilderij is nog niet achterhaald.

Methadon

Bij het bureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) staat Albèrt Soons geregistreerd als schilder, aquarellist, tekenaar, pentekenaar en pastellist. Bij specialiteit wordt genoemd: Landschap (als genre)  en abstract. Daarbuiten is Albèrt opgenomen in de ‘Collectie Scheen’.

In de jaren tachtig is Albèrt Soons verslaafd geraakt aan heroïne. In die jaren woonde hij aan de Govert Flinckstraat 67hs en hij volgde hij een afkick- en rehabilitatie / herintegratieprogramma van de GG en GD, heeft Elvira achterhaald.  Het Prinsengracht Ziekenhuis verstrekte hem in deze jaren methadon. Ook was hij bekend bij het Amsterdamse Leger des Heils.

Gevangenis

Hoogstwaarschijnlijk door een combinatie van verslaving en het veelal daarmee gepaard gaande chronisch geldtekort is Soons, vanwege illegaal stroom aftappen, in de gevangenis van Scheveningen terecht gekomen. Elvira heeft deze instelling benaderd in de hoop meer te weten te komen over haar vader maar tot op heden heeft zij nog geen antwoord mogen ontvangen.

Op 5 oktober 1989 overleed Albèrt Soons  in het Bronovo ziekenhuis in Den Haag. Bij het overlijden was zijn oudste zus aanwezig. Zowel het ziekenhuis alsmede de Scheveningse gevangenis zijn door Elvira Garnier benaderd. Ze wacht op nadere informatie. De nalatenschap na het overlijden was een hoeveelheid ‘voorstudies’, gemaakt op papier, bierviltjes en servetjes. Deze voorstudies zijn in het bezit van Giel Coenen.

De oudste zus van Albert is in het bezit van twee werken van hem en haar dochter heeft ook twee werken van hem. Een werk is speciaal gemaakt ter gelegenheid van haar geboorte. Daarnaast bevinden zich werken van Soons in de Rijkscollectie Nederland. Deze werken zijn uitgeleend aan diverse rijksinstellingen. Het blijkt echter dat deze werken moeilijk te achterhalen zijn vanwege verhuizingen, fusies en samenvoegingen van deze instellingen.   

Soons blijkt daarnaast in zijn beginjaren betrokken te zijn geweest bij de oprichting van de COBRA-beweging. Met COBRA-Galerie Jaski is Elvira Garnier op zoek naar mogelijke aanknopingspunten.  Daarnaast kijkt ze of er bij galeries en op veilingen iets gevonden kan worden.

Weet u meer? Neem dan contact op met de redactie, of Elvira (elviragarnier@hotmail.com).

 

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 1

Reacties

Al veel boven water. Succes!