Internationaal doorgebroken, 8 – Adrie van der Ven

Veel kleurschakeringen in het werk van Adrie van der Ven. De kleuren in zijn abstracte werk staan voor emoties en verlangens die kunnen botsen, maar daarna ook een harmonie kunnen opleveren.

Adrie van der Ven is van beroep therapeut en aurareader. Als gevolg daarvan werkt hij veel met psychologische thema’s. Van der Ven: ‘Veel thema’s zijn niet zo puur individueel als iedereen denkt. Menigeen heeft last van verlatingsangst, bindingsangst,  narcisme of andere eigenschappen die een prominente rol in iemands bestaan kunnen gaan spelen.’

Botsing

Adri van der Ven zet zaken als onzekerheid en opwinding om in kleuren. ‘Ik streef ernaar om de ervaren spanning in zijn essentie weer te geven. Er kan sprake zijn van een enorme botsing, en dat zie je in de kleurschakering terug.  In hetzelfde schilderij is er vervolgens  vaak een harmonieuze oplossing, maar niet altijd.

In zijn praktijk heeft Adrie van der Ven bijna dagelijks met genoemde gevoelens en eigenschappen te maken. ‘Het is het leven zelf. Ik begeleid mensen en probeer veranderingsprocessen te initiëren. Een van de middelen daarbij is creatieve expressie. Een geslaagd schilderij of muziekstuk  is een meerwaarde in het leven. Kunst inspireert mensen.’

Mondriaan

Mensen worden ‘gepakt’ door een film of door een beeld. Dat geldt ook voor hemzelf. ‘Immer inspirerende voorbeelden uit het schildersgilde zijn Van Gogh, Helmantel, Permeke, Monet, Manet, Van Rijn en Velasques, om er maar een paar te noemen. Maar ook Klee, Pissarro en zeker ook Mondriaan.’ Ook een gedicht kan dat effect hebben en zeker muziek. ‘De muziek van John Lee Hooker, Queen, Bach of Puccini motiveert mij ook. Kunstbeleving is voor mij inspiratie en het tegendeel van saai.’

Aanvankelijk schilderde Van der Ven realistisch. ‘Ik schilderde landschappen, stillevens en bloemen. Geleidelijk aan ging dat over in abstractie. Het is als het leven, de ene fase gaat over in de andere.’ Maar een mooi stilleven schilderen vindt hij nog steeds een uitdaging.

Overtuiging

Een sleutelwerk, dat wil zeggen een werk waardoor hij op een ander spoor is gaan zitten, is er eigenlijk niet. ‘Bij mij is er meer sprake van een gestaag doorstromende ontwikkeling. Model schilderen en techniek ontwikkeling zijn net zo belangrijk als het volgen van je fantasie. Ik heb ook minder last de laatste jaren van gedachten als ‘Je haalt het toch niet bij de grote meesters’ of ‘iedereen schildert al’. Ik begin met meer overtuiging aan een schilderij en zet het ook met diezelfde overtuiging door.

Van der Ven volgde zijn eerste schilderlessen bij Rob Hessels, drie jaar lang.  Hij leerde een portret vanaf een foto opzetten en opbouwen, pigmenten, technische vaardigheden als donker – licht, het belang van geduld, het gefaseerd in lagen werken, het belang van de compositie. Met die vaardigheden kwamen de eerste landschappen en stillevens.

Vervolgens kwam hij bij Cas Waterman in de leer. Daar was ‘diepen en hogen’, zoals dat in de Middeleeuwen gedaan werd,  een centraal principe, naast het effect van donker en licht en het selectief inzetten van kleur.

Het schilderij laten ontstaan

Paula Vermeulen’s lessen daarna waren gericht op snel tekenen. Drie uur lang iedere week snel een model schetsen in houtskool en vervolgens een uitgebreidere modeltekening. “ik heb behoorlijk gezwoegd, maar ik was ook trots, met name bij de modelstudies.’

En daarna had Van der Ven nog een paar leraren. Van Hans Verwoerd leerde hij om snel en direct over het doek te gaan. ‘Proberen de glans van de snelheid te vangen, met name met acrylverf.’ Pavel Sizov benadrukte het belang van leegte ten opzichte van het object om zodoende ruimte te creëren. ‘Al werkend met olieverf, tempera en inkt op een vrije manier moest je het resultaat durven ‘laten’ ontstaan.’ En bij Magda Zimmerman werd in olieverf het accent gelegd op subtiele toetsen en verfijning. Op basis hiervan werkte hij aan portretten en landschappen. Nog steeds volgt hij lessen bij Zimmerman. ‘Van alle leraren heb ik veel geleerd. Ze hebben mij erg gevormd. 

Adri van der Ven woont in de Baarsjes in Amsterdam en doet daar mee met de Open Atelier Route die elke twee jaar plaatsvindt. Daarnaast exposeerde hij bij Isitra van Reina Oversteegen in Haarlem. In de Baarsjes is hij betrokken bij de kunstkring van Ella Arps. 

http://www.overdekunst.nl/kunstenaars/adrie-van-der-ven-134.html
www.a3schilderijen.nl
www.adrievdven.nl 

https://bit.ly/2pVxnrM 

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0