Internationaal doorgebroken, 17 - Luk van Soom

Enige weken geleden was ik in de Belgische ambassade voor de presentatie van het boek ‘Into View – Tevoorschijn’ over het kunstenaarschap van de Belgische kunstenaar Luk van Soom. In het boek wordt terug gekeken op 40 jaar kunstenaarschap. Het boek zelf is ook een kunstwerk, rechtsboven rond afgesneden en met een handvat, zodat je het vast kunt pakken.

Ook stonden er enige mooie beelden in de ambassaderuimten. In ieder beeld zat wel de nodige  humor. Ik verdiepte me in het werk van Van Soom en zag dat hij een echte ambachtsman is die met vele materialen werkt: brons, staal, aluminium, gips, beton en polyester. Hij probeert de uitvoering zoveel mogelijk in eigen hand te hebben. 

Wolk

Van Soom heeft vele spraakmakende tentoonstellingen, opdrachten en projecten op zijn naam staan in binnen- en buitenland. Hij vertegenwoordigde België op de Wereldtentoonstelling van Spanje in 1992 en creëerde meer dan 50 monumentale werken in de openbare ruimte in Nederland en België, waaronder de Man van Atlantis in Brussel en The Wharfinger in Zwolle.

De Wolk zie ik in diverse vormen voorbijkomen. Een aantal weken na de tentoonstelling zegt Luk van Soom, gevraagd naar zijn thematiek: “Dat is de aarde en het universum, de zwaartekracht en de avonturen van de mens door de eeuwen heen. Mijn werk baadt erin. Ik bekijk de aarde als planeet in ons melkwegstelsel te midden van andere sterrenstelsels. De mensheid bekijk ik van verre. Dat begon al toen ik jong was. Ik ben veel met de grote vragen bezig.”

Duovogelhuisje

Als sleutelwerk duidt hij de Krul aan. Die krul komt regelmatig terug, bijvoorbeeld in het werk ‘Zoals het evolueert’, het gestroomlijnde 'Osmunda Rossa' en het duovogelhuisje ‘Tristan & Isolde’. “Het gaat om het moment van afrollen. Het is een groeiproces. De spiraal als groeipatroon zie je terugkomen in de natuur. Bijvoorbeeld de schelp van een slakkenhuis, de varens in het bos. Die vorm boeit mij bijzonder. Het is het eeuwige afrollen zoals ook een film zich ontrolt. Hoe lang bestaan we al niet? En we rollen maar verder af.”

In 'Tristan & Isolde' zit de krul onder de twee vogelgaten, die je ook wel kunt zien als twee ogen. En dan is de krul de neus. “Mijn idee was dat vogels ook wel een plezant huisje mogen hebben, een huisje van een mooie architectuur. En die krul, die neus fungeert dan als lokding, om ze naar het huisje te lokken.”

Golven

In Van Sooms werk is veel wetenschap verborgen en ook de nodige filosofie. “Ik lees veel. Bijvoorbeeld over de studies van Rupert Sheldrake aangaande tweelingen en telepathie. Een tweeling, waarvan de ene helft in Australië woont en de andere helft aan de andere kant van de aardbol, blijkt op hetzelfde moment de zelfde gevoelens te hebben. In de wetenschap spreekt men van ‘Morphic Resonance’. Er is een soort collectief geheugen, waarbij sporen van het verleden via golven worden doorgegeven. Kunnen we het lichaam en de geest scheiden? Hoe communiceert de mens? Hoe worden de hersens aangestuurd? Daar denk ik al lang over na, maar dat blijkt in het werk na jaren pas tevoorschijn te komen.” Getuige daarvan zijn de twee identieke bronzen meisjeshoofden van 'Twin sisters'.

Oh Superman

Ook godsdienst is een thema. Vroeger op school kon de leraar er erg boeiend over vertellen. “Over Jezus die de storm tot bedaren brengt, die water verandert in wijn en Lazarus weer levend doet opstaan.  Vele jaren later besloot ik om hem van dat eeuwige kruis af te halen en hem een ander imago te geven: dat van Jezus de superfiguur. Superman was uiteindelijk ook een ‘man van het volk’. In mijn beeldje liet ik Jezus uit een wolk komen vliegen, inclusief superheldencape.”

Een kersttoespraak van Paus Franciscus gaf Van Soom het idee om het beeldje persoonlijk aan de paus te overhandigen. Via het bisdom kreeg hij een audiëntie los en op het Pietersplein van Bernini overhandigde hij inderdaad het beeldje aan de Paus. “Hij bekeek het verwonderd. Terwijl ik hem een hand gaf en een ingestudeerd Italiaans zinnetje zei, zag ik dat hij begon te glimlachen. Toen ik uitgesproken was gaf hij toe dat hij het heel mooi vond en nam hij het lachend in ontvangst. Dat moment zal me nog lang bijblijven ….”

Leven in beelden

Het begon allemaal toen Luk van Soom 15 à 16 jaar oud was. Hij was opgeleid tot schrijnwerker/meubelmaker. Na contact met een lokale houtsnijder en een bezoek aan het Middelheimmuseum besloot hij een deeltijdse opleiding beeldhouwen aan een Academie in Turnhout te volgen. Hij vervolgde die op de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten, ook in Antwerpen.

Vanaf 1998 is hij officieel zelfstandig beeldend kunstenaar. De ideeën voor werken blijven maar komen. “Als je passie hebt, ga je door. Ik leef en denk in beelden. Alles wat ik zie, vertaal ik in beeld. Het is eigenlijk te veel, dus ik moet kiezen, ik kan helaas niet alles maken wat ik bedenk.”

Afbeeldingen: 1) De man die de wolken streelt, 2) De man van Atlantis, 3) De man van Atlantis, 4) Laocoon zonder zonen, 5) Luk van Soom, 6) Noli mi tangere 1, 7) Noli mi tangere 2, 8) Oh Superman, 9) Orde in het universum, 10) Osmunda Rossa, 11) Sky Out, 12, The Wharfinger, 13) Tristan & Isolde, 14) Wolkenatelier 

Tentoonstelling 'Achter de wereld', van 11 juni tot 20 augustus, Provinciaal Cultuurhuis De Warande in Turnhout (www.dewarande.be).

Monografie 'Into view - Tevoorschijn', verkrijgbaar via www.lukvansoom.com/nl/monografie.html.

http://www.lukvansoom.com                                                                https://bit.ly/2p6Cy9M 

 

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0