De wereld van de Haagse kunstenaar, 5 – Machteld Rullens

Op uitnodiging van Jane Huldman was ik vorige week bij kunstcentrum Stroom. Daar was de opening van de OpZicht presentatie van Machteld Rullens.

OpZicht is een presentatieplek voor nieuw ingeschreven Haagse kunstenaars in de entreeruimte van Stroom Den Haag. Het wandmeubel dient als podium en platform waarop de kunstenaar zijn of haar werk, passie en interesse kan delen met de bezoeker. Een presentatie duurt ongeveer zes weken.

Machteld Rullens (Den Haag, 1988) presenteerde haar installatie geïnspireerd op het werk In Search of the Miraculous van kunstenaar Bas Jan Ader. De start van haar presentatie gebeurde op een originele manier: Shantykoor Albatros zong een aantal zeemansliederen.

De leden van het koor – stoere Rotterdammers, sommige met een mooie snor, één enkele vrouw en een jongmaatje  erbij – was gestoken in mooie blauw-witte en rood-witte zeemanskielen. Op de achtergrond was de wilde zee geschilderd in diverse blauwe en blauwwitte kleuren. Het koor zette in met ‘Zeeman, jouw hart is op zee’.

Zeeman, jouw hart is op zee

Ga jij maar varen

Ga jij maar varen

Zeeman jouw hart is op zee

Zonder zeelucht ben jij niet tevreê

De sfeer werd nog verhoogd doordat we een borreltje kregen uit een echte jeneverkruik van Bols. Na een lied of twee kwam een jong kapiteintje (het jongmaatje uit het koor met een echte kapiteinspet) voor het koor de zaak aanvuren. En naar het publiek met harde stem: ‘Wij willen vrouwen erbij’. Dat lukte echter niet goed.

Daarna volgde het prachtig gezongen Bora Bora

Bora Bora hee, Bora Bora in Tha-hi-ti-ee

Mein Paradies in Sommerwind

Wo alle Menschen glücklich sind

En weer een borreltje uit de kruik zodat we hard gingen meeklappen en – zingen met The Wild Rover van The Dubliners. En na ‘Schön ist die liebe im Hafen’ klonk alweer het laatste lied ‘Down by the dockyard wall, I will wait for you’

The Holls Collective

Machteld Rullens volgt op dit moment haar master opleiding Beeldende Kunst aan het Piet Zwart Instituut te Rotterdam. In haar werk worden fictieve verhaallijnen gecombineerd om het gewone, in de vorm van video’s, performances en installaties, op een andere manier te tonen.

Hierbij beschouwt zij het spel dat tussen maker, acteur, voorbijganger en toeschouwer plaatsvindt als materiaal.

Machteld Rullens maakt deel uit van The Holls Collective. The Holls is een kunstenaarscollectief dat bestaat uit negen kunstenaars. Na hun afstuderen in 2012 aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, gingen zij – naast hun eigen praktijk – in groepsverband werken. ‘Als kunstenaar heb je ruimte nodig om te werken, te groeien, te leren en vooral om zichtbaar te zijn. Voor onze zichtbaarheid als individu en als groep willen wij niet louter afhankelijk zijn van aanbiedingen van gevestigde instellingen en dus scheppen wij onze eigen ruimte.’

I give you my word

Tijdens de Haarlemse Lente 2013 presenteerde Machteld het werk ‘I give you my word’, waarvoor zij de verlaten balie van de rijksoverheidsdienst Haarlem opnieuw in gebruik nam. Dit keer niet om paspoorten of identiteitskaarten te overhandigen, maar om een dialoog met de toeschouwer aan te gaan. Tijdens de openingsuren van deze balie konden bezoekers een woord doneren. In ruil voor dat woord kreeg de bezoeker een nummer.

 Terwijl de bezoeker de andere werken in de ruimte bekeek, kwam iemand (een undercover performer) over het zojuist ingeleverde woord met diegene praten. Na enige tijd werd het nummer door de baliemedewerker omgeroepen en lag er een gouden certificaat op de bezoeker te wachten met daarop een zin uit deze dialoog. Machteld Rullens: ‘Dit werk gaat over een gecompliceerd systeem, waarbij je in zekere zin je ‘eigen woorden’ op een onbegrijpelijke manier terug krijgt. Het is een beetje zoals je eigen hand lezen of een voorspelling doen of een voorspelling doen om er vervolgens in te gaan geloven.’

Guard Plus

In een recenter werk, genaamd ‘Guard Plus’ werkte Machteld samen met een suppoost uit het Museum Boijmans van Beuningen. Ze interviewde hem over zijn mening over de kunstwerken, hoe hij in deze branche terecht gekomen was en over zijn andere baan als beveiliger van een museum.

Vervolgens huurde ze hem via het Boijmans in als suppoost tijdens een gezamenlijke expositie van haar werk en werk van medestudenten van het Piet Zwart Instituut. Delen van het opgenomen gesprek voegde ze samen en dit kon via de suppoost (die een mp3-speler in zijn zak had)  beluisterd worden.

Observeren

Machteld Rullens: ‘Als ik in een museum rondloop kijk ik langer naar de mensen die er zijn, dan naar de  tentoongestelde werken. Dit is niet omdat de werken me niet aanspreken. Het heeft, denk ik, te maken met het feit dat ik mensen graag observeer en probeer te begrijpen. Ook al denk ik dat dit laatste een vrij onmogelijke opgave is . Maar dat maakt het juist ook weer een uitdaging, denk ik.’

De OpZicht presentatie zal de komende zes weken te zien zijn. Het optreden van Albatros vormde de start van deze installatie. De wand waarop OpZicht plaats moet vinden is door Machteld als een speakerwand in gebruik genomen. U kunt de plaat die zij voor deze speakerwand maakte beluisteren. Hiervoor zult u wel eerst in dialoog met de baliemedewerker van Stroom moeten gaan.

 

 

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0