De wereld van de Haagse kunstenaar, 17 - Lilian Wessels

Ik kwam Lilian Wessels tegen bij de opening van de tentoonstelling ‘Ode aan Beatrix’, ruim een week geleden in galerie Haags. Ze liet me het beeldje zien dat in de etalage stond en dat het net niet haalde voor de expositie in Paleis ’t Loo. Op die expositie, ter gelegenheid van  de 75e verjaardag van Koningin Beatrix had de NOS een oproep gedaan een Koninklijke Hoogheid in beeld te brengen.

Aan die oproep werd massaal gevolg gegeven. Er werden maar liefst 2300 kunstwerken ingezonden, waarvan er 75 op ’t Loo kwamen te hangen en staan. Er kwam een initiatief om met degenen die afvielen een eigen expositie te organiseren. Er bleek veel animo voor en Kunstcollectief Oranje reist  nu met veel succes met ‘Ode aan Beatrix’ in diverse musea, expositiezalen en galerieën het land door.

Solidair met Jantje

Het beeldje dat Lilian me liet zien stond in de etalage van Galerie Haags. Lilian: ‘Ik heb de koningin als mens neergezet, niet in de statige of serieuze rol, maar als mens onder de mensen. Mijn inspiratie was haar eigen beeldje ‘Jantje Beton’. Beatrix predikt solidariteit, vandaar de titel ‘Solidair met Jantje’.’

Op haar iPhone liet Lilian snel even wat ander werk van haar zien. ‘Ik laat mij vooral inspireren door de Afrikaanse vrouw en het Tibetaans boeddhisme maar ook uilen fascineren me. Als jong meisje voelde ik me al verbonden met Afrika. Speciaal  Kenia, Tanzania,  de prachtige natuur, de  mensen, de stammen, allen met hun eigen rituelen en tradities.’ Deze invloeden zijn terug te vinden in haar fantasierijke beelden.

Afrikaanse hoofden

Lilian maakt borstbeelden van keramiek die er prachtig uitzien.  Lilian: ‘Om Afrika te kunnen begrijpen moet je met nieuwe oren kunnen horen en met nieuwe ogen kunnen zien. Het is een schitterend continent, waar veel liefde, strijd en verdriet heerst.' Het zijn beelden die warmte en intimiteit uitstralen.

Maar ook oude pelgrimsroutes, gebedsvlaggen en kloosters fascineren Lilian. China en Tibet geven haar volop inspiratie. In haar keramische beelden zie je Chinese wijsgeren, pelgrims, monniken en Boeddha’s, met hun karakteristieke gezichten.

Kapitein op de grote vaart

Lilian Wessels (Harderwijk, 1958) groeide op in een kunstzinnig milieu. Op jonge leeftijd zat ze vaak in het atelier van haar opa.  Hij was kapitein op de grote vaart. Na zijn pensioen maakte hij bouwtekeningen en schaalmodellen van zeilschepen en schilderde hij ook scheepsportretten.  

In 1978 volgde Lilian een studie Art & Design/ sculpture op het Padworth College in Reading in Engeland. Terug in Nederland deed ze een studie ‘anatomie voor de kunstenaar’. Ze verhuisde van Amsterdam naar Zoetermeer en ging in de leer bij kunstenares Willemijn van der Spiegel, die gespecialiseerd is in het maken van geïmpregneerde textiele objecten.

Daarna gaf Lilian een aantal jaren lessen in keramiek-handvormen en geïmpregneerde textiele objecten. In 2001 sloot ze zich aan bij het ‘centrum voor Kunst & Cultuur’ in Zoetermeer. Daar volgde ze lessen in portretteken, boetseren, beeldhouwen, keramisch vormgeven, pottenbakken en fotografie. Zij is aangesloten bij het kunstenaars collectief Terra Art Projects te Zoetermeer.

Ze ervaart een groeiende belangstelling en waardering voor haar werk vanuit binnen en buitenland. Haar werk ontwikkelt zich nog steeds. Nieuwe inspiratievormen, nieuwe technieken en gebruik van andere materialen vormen als het ware een ontdekkingsreis waarvan het einde nog niet in zicht is.

Een overzicht van exposities is terug te vinden op haar website:
http://www.lilianwessels.nl/

https://bit.ly/2cgI6pQ 

 

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0