Seth Godin

De Amerikaanse ondernemer, schrijver, marketeer en spreker Seth Godin werd geboren op 10 Juli 1960 in Mount Vernon in de staat New York. In 1978 behaalde hij zijn diploma op het Williamsville East High School en daarna volgde hij colleges aan Turts University. Daar haalde hij een graad in computer science en filosofie. Vervolgens behaalde hij zijn MBA in marketing aan de Standford Graduate School of Business. Hij startte op de arbeidsmarkt als brandmanager bij Spinnaker Software in 1983, maar verliet het bedrijf al in 1986 om voor zichzelf te beginnen. Met een startkapitaal van twintigduizend dollar richtte hij Seth Godin Productions op, een bedrijf dat zich specialiseerde in ‘book packaging’. Vanuit hetzelfde kantoor startte Godin in 1995, samen met Mark Hurst, de onderneming Voyodyne, en vooruitstrevend interactive direct marketing company. Een interactive direct marketing company is een bedrijf die haar reclame direct en persoonlijk op haar potentiële afnemers richt, waarbij zij kiezen voor kanalen waarbij het mogelijk is dat de klanten vragen kunnen stellen en feedback geven. Voorbeelden van deze kanalen zijn: game advertising, internet en SMS.

Marketingboeken
Hij verkocht Voyodyne in 1998., waarna hij vice-president direct marketing van Yahoo! werd. In 1999 kwam zijn derde boek uit, Permission Marketing. Daarin beschrijft Godin een visie op het gebied van marketing, dat een regelrechte hit werd. Volgens Godin is de traditionele manier van marketing gebaseerd op ‘het in te breken in de activiteiten van de consument’. Denk hierbij aan televisiereclames, pop ups op internet en advertenties in tijdschriften. Het onderbreekt je eigenlijke bezigheid, de verkoper probeert slechts je aandacht te trekken. Volgens Godin is het, door tijdgebrek en de opkomst van de nieuwe media, efficiënter om als consument zelf aan te geven welke informatie je wilt ontvangen: permissie marketing. Die komt in de vorm van games of andere activiteiten.

Inmiddels heeft Godin al zeventien boeken geschreven. De boeken zijn vertaald in meer dan vijfendertig talen. Godin behoort tot ’s werelds besverkochte auteurs.

Blog
Godin heeft zijn eigen blog,
www.sethgodin.com, die behoort tot één van de meest populairste blogs over business ter wereld. Godin startte de blog in januari 2002. Zijn eerste blog, getiteld ‘boring’, is zeer persoonlijk en gaat over een saaie winkelervaring in de buurt van New Jersey. Tegenwoordig, dertien jaar later is zijn blog een echt businessblog. De persoonlijke ‘touch’ is verdwenen uit de stukken van Godin’s hand. Hij schrijft niet langer over uitjes met zijn familie naar de dierentuin, maar enkel over zaken en vermijd daarbij de ik-persoon. Zijn blog ligt in het verlengde van zijn boeken. Seth Godin heeft een marketingtechniek op zichzelf toegepast: hij is zelf een merk geworden. Op social media, onder andere Twitter en Facebook,  plaatst hij geen enkele ‘sociale’ content, enkel zakelijke verwijzingen naar zijn boeken, blog en toespraken.

Spreker
Seth Godin vloog vroeger de wereld rond om te spreken voor groepen mensen. Tegenwoordig neemt hij, vanwege tijdsdruk, geen opdrachten meer aan buiten Noord-Amerika. Hij heeft al gesproken voor miljoenen mensen op publieke evenementen en bij bedrijven als Disney, Google, Microsoft, eBay en Amazon. Ook sprak hij tweemaal op de prestigieuze TED.org conferentie.

De ‘marketinggoerroe’ trok ook in Nederland volle zalen, maar niet iedereen was altijd blij met wat hij dan precies vertelde, zo valt te lezen in het verslag van Paul Blok. Zo zou Godin vaak de al bekende verhalen uit zijn boeken vertellen, wat tot onvrede leidt bij het publiek, immers deze verhalen kennen de echte ‘fans’ al. Daarnaast gaat het hen om de vraag ‘hoe moet de nieuwe marketingtechniek worden toegepast in organisaties?’ Deze vraag wordt niet beantwoord door Godin.

Functie / titel:
ondernemer, marketeer, spreker, auteur, marketinggoeroe
Geboorte- en sterfdatum:
10 juli 1960
Plaats geboorte:
Mount vernon
Sekse:
Man
Woonplaatsen:
Mount Vernon, New York
Persoonscategorie:

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0