Marinus Boezem in Oude Kerk

Meester van de conceptuele kunst verbeeldt het menselijk verlangen om op te stijgen

Marinus Boezem (1934) ontwikkelt nieuw werk dat de Oude Kerk van 24 november 2016 tot 26 maart 2017 omtovert tot een verticaal labyrint, waarin we als bezoeker verschijnen of verdwijnen. In de afgelopen twee jaar bezocht Marinus Boezem het oudste gebouw van Amsterdam meerdere malen, om vat te krijgen op de plekken waar de architectuur de mens voor even uit zijn aardse bestaan lijkt op te tillen. Boezem ontwikkelde ideeën die samenkwamen in een intensief begrip van zwaartekracht. Zo brengt een 15 meter hoge lift, als deus ex machina (Latijn: god uit een machine), je tot aan het hoogste kerkraam. Op deze duizelingwekkende hoogte zie je de monumentale Oude Kerk vanuit een heel nieuw perspectief. Bij het raam heeft de kunstenaar voor de bezoeker een persoonlijke boodschap achtergelaten.

Marinus Boezem

Zijn visie op de gotische architectuur was een van de redenen voor de Oude Kerk om Marinus Boezem te vragen om nieuw werk te ontwikkelen voor dit gotische monument. Boezem wordt gerekend tot de grondleggers van de conceptuele kunst. Een zekere lichtheid is kenmerkend voor zijn werk. Als materiaal gebruikt hij vaak ongrijpbare elementen als wind, lucht en transparantie. Uit zijn werken blijkt een fascinatie voor kerken en kerkgebouwen. Een van Boezems bekendste werken is de Groene Kathedraal (1978-heden) in Zuid-Flevoland. Hij plantte 178 jonge populieren die de plattegrond van de kathedraal van Reims (1211-1290) vormen. Het beeldmerk van de plattegrond van de kathedraal van Reims is door de jaren heen het beeldmerk van Boezem geworden. De gotiek, met de kathedraal als hoogtepunt, ziet hij als een metafoor voor het menselijke verlangen tot vergeestelijking. Het verlangen om te vliegen, op te stijgen naar het goddelijke en al het aardse achter zich te laten.

Van 'Op losse schroeven' tot Art Basel

De curatoren van de laatste editie van Art Basel (juni 2016) selecteerden ShowIX - The Curtain Room (1965 - 2016) van Marinus Boezem voor de toonaangevende presentatie Unlimited. Dit is tekenend voor de internationale aandacht momenteel voor kunstenaars uit de jaren '60 en '70. Boezem exposeerde in binnen- en buitenland, waaronder de spraakmakende eerste  tentoonstellingen van internationale conceptuele kunst ‘Op Losse Schroeven’ in het Stedelijk Museum (Amsterdam, 1969) en ‘When Attitudes become Form’ in Kunsthalle Bern (1969), alsook in MOMA (New York, 2009), Hamburger Bahnhof (Berlijn, 2012), Museum of Contemporary Art Tokyo (Tokyo, 2005), Fondazione Prada (Venetië, 2013) en de Vleeshal (Middelburg).

Tentoonstelling, Performanceprogramma en Publieksprogramma Come Closer

De tentoonstelling van Boezem in het oudste gebouw van Amsterdam is samengesteld door curator Lorenzo Benedetti en directeur van de Oude Kerk, Jacqueline Grandjean. Onderdeel is een performanceprogramma met een nieuwe generatie kunstenaars, waaronder Béatrice Balcou, Abner Preis en Yuki Okumura. Het programma heeft het werk van Marinus als vertrekpunt en is speciaal ontwikkeld voor Amsterdam Art Weekend (24 - 27 november 2016)Curatoren zijn Julia Mullié en Nick Terra. Daarnaast kan de bezoeker in de laatste 2 maanden van de tentoonstelling weer deelnemen aan het publieksprogramma Come Closer. Dit programma neemt je vier avonden mee langs de denkbeeldige lijnen die Marinus Boezem in de Oude Kerk heeft uitgezet. Elke avond bestaat uit 60 minuten muziek, performances en lezingen, met een open bar na afloop.

Marinus Boezem in de Oude Kerk
24 november 2016 t/m 26 maart 2017
Oude Kerk, Oudekerksplein (de wallen), Amsterdam
prijs: 10 euro (Museumkaart gratis)                                                                                  

openingstijden: dagelijks 10 – 18 uur m.u.v. zondag 13-17:30 uur

www.oudekerk.nl

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0