Harrie Jekkers brengt ode aan Delft

Niet meer naar het museum? Luister nu naar schilderij van Vermeer!  

Harrie Jekkers laat zich inspireren door Vermeers Gezicht op Delft en brengt daarmee een ode aan de stad van Vermeer. We zagen het gisteren bij DWDD. Na geslaagde releases in november 2019 van het nummer ‘Parel’ van Spinvis (ruim 130.000 streams op Spotify) en MEROL in januari met het nummer ‘Slippertje’ (bijna 170.000 streams op Spotify) is Harrie Jekkers de derde artiest voor het muzikale project Bekijk het Mauritshuis met je oren.

De zanger, schrijver en cabaretier staat bekend om zijn poëtische en treffende teksten. Met zijn nieuwe nummer ‘Gezicht op Delft’ heeft hij na ‘O, o Den Haag’ mogelijk een nieuw officieus ‘volkslied’ geschreven. Vanwege de internationale situatie met het Coronavirus is het Mauritshuis sinds donderdag 12 maart gesloten en treedt ook Jekkers niet op in het museum. Vele fans konden hem gisteren live zien optreden in De Wereld Draait Door. Meteen daarna is het nummer ‘Gezicht op Delft’ te beluisteren op www.mauritshuis.nl/harrie en op Spotify (zowel onder Harrie Jekkers als Mauritshuis official-playlist). Dus hoewel een museumbezoek even moet worden uitgesteld, is onder andere het schilderij van Vermeer vanaf nu gewoon te beluisteren. 

Harrie Jekkers (1951) is geen onbekende in Den Haag. Hij groeide op in de mooie stad achter de duinen. Maar het enige stukje Haagse bodem dat hij nog moest ontdekken was het Mauritshuis. De 68-jarige zanger kreeg een rondleiding door de collectie om inspiratie op te doen voor zijn nieuwe nummer. Hij had zijn huiswerk goed gedaan, want het bleek dat hij al een schilderij in gedachte had. Een meesterwerk waarbij veel herinneringen uit zijn jeugd naar boven kwamen. Zijn keuze viel op het schilderij Gezicht op Delft uit c.1660-1661 van Johannes Vermeer. Jekkers: ’Het Gezicht op Delft is alsof je een extra raam in je kamer hebt waar je naar buiten kijkt. Dit schilderij heeft alles, waardoor ik denk: daar gaan we eens een mooi poëtisch lied over maken.’ Oog in oog met het schilderij kwam bij Jekkers één zin naar boven: ‘Godskolere, wat is dat mooi!’

‘Gezicht op Delft’

In het nummer ‘Gezicht op Delft’ bezingt Harrie Jekkers zijn herinneringen aan deze stad. Van zijn allereerste liefde tot aan zijn eerste zoen vlak bij de Nieuwe Kerk. Op het meesterwerk van Johannes Vermeer stond ooit een man op de voorgrond die later is weg geschilderd. Deze verandering in het schilderij fascineerde Harrie Jekkers, omdat naar zijn mening de figuur op het schilderij als het ware ‘in verf is opgegaan’. In zijn nummer refereert hij hieraan: ‘We staan maar even op de voorgrond, daarna wordt een mens altijd net als die man die op de kade stond weg geschilderd door de tijd’.

Mooiere compositie

Johannes Vermeer schilderde Gezicht op Delft in de jaren 1660-61. Het is één van de twee nog bestaande werken van Vermeer waar hij geen interieur schilderde (het andere is ‘Het Straatje’ in het Rijksmuseum). Vermeer, die zijn leven lang woonde en werkte in Delft, schilderde het stadsgezicht vanaf de kade aan de overkant van de Schie. De toenmalige stad Delft is nauwkeurig geschilderd. Maar Vermeer heeft op enkele plekken de realiteit ‘aangepast’ om zo een mooiere compositie te verkrijgen. .

https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0