Na 49 jaar houdt Ford het in Nederland voor bekeken

Op 8 oktober 1931 starte in sneltempo de bouw van een nieuwe fabriek op het nieuw opgespoten terrein nabij Amsterdam. De belangrijkste gebouwen en installaties waren reeds na enkele maanden klaar, zodat in september 1932 de nieuwe Ford fabriek in bedrijf werd gesteld. De officiële opening kwam er pas een half jaar later op 15 mei 1933. Henry en Edsel Ford waren daarbij niet aanwezig en volstonden met het sturen van een telegram.

De Amsterdamse Ford-Fabriek heeft in de loop der jaren tal van modellen geproduceerd. Niet alleen de meest gangbare typen, zoals in de jaren dertig de Ford Junior, maar ook de 12-cilinder Lincoln Zephyr .

Na de 2de wereldoorlog kwamen daar nog andere modellen bij. Onder meer de Anglia, Consul, Taunus, Zodiac, Zephyr en de Cortina. Een reorganisatie binnen het moederbedrijf had onder meer tot gevolg dat later per fabriek niet meer dan één of twee typen werden gebouwd. De Amsterdamse fabriek werd daarbij belast met de bouw van de Cortina, waar een jaar later de Amerikaanse Mustang aan werd toegevoegd.

Met in eerste instantie een productie van tachtig auto’s per dag werd in 1934 de 500e Ford geassembleerd; in 1947 de 50.000e; in 1960 de 250.000e en op 13 mei 1974, toen de Nederlandse Ford Maatschappij haar halve-eeuwfeest vierde, werd de 457.838e Ford van de band gereden.

De laatste jaren

Van 1975 tot 1981 kreeg de fabriek de assemblage van vrachtauto's toegewezen. Het gaat dan over de Ford Transcontinental. Maar deze stap zorgde er voor dat de fabriek niet leefbaar bleef omdat deze niet zo een denderend succes was omdat deze truck veel meer verbruikte dan gelijkaardige modellen van DAF, Mercedes of MAN. Als in 1978 de fabricage van de Ford Escort en Ford Taunus stopte waren de verliezen niet meer goed te maken.Ook niet door de Ford Transit naar Amsterdam te halen.

Verzet tot sluiting

De werknemers verzetten zich hevig tegen de sluiting van de fabriek. Ze bezetten in april en juni1981 de volledige fabriek. Langs politieke weg was  de druk echter niet zo hoog, De minister van economie Gijs van Aardenne was niet bereid financieel bij te springen doordat de directie van Ford bij de sluitings bleef. Uiteindelijk rolde de laatste TRansit van de vand in November 1981.

Na de sluiting van de fabriek zijn de gebouwen gesloopt en is het terrein in gebruik genomen door het Overslagbedrijf Amsterdam (OBA).

Tags

Reageren