Vergeet me niet - Meer dan 100 renaissanceportretten: Van Dürer tot Sofonisba | Rijksmuseum

Vergeet me niet - Meer dan 100 renaissanceportretten: Van Dürer tot Sofonisba | Rijksmuseum

Zie je mij? En hoe zie je me dan? Machtige keizers, flamboyante aristocraten en welgestelde burgers. Steeds meer mensen lieten zich in de 15de en 16de eeuw vereeuwigen. Vergeet me niet gaat over ambities, verlangen en verlies. Over hoe mensen herinnerd willen worden.

De wens om te herinneren en zelf herinnerd te worden is een heel oude en menselijke behoefte. Al vanaf de oudheid maakte men daarom portretten en in het huidige straatbeeld is de selfie niet meer weg te denken. Ergens daar tussenin, rond 1500, begon de eerste echte bloei van het portret in Europa.

Hoe zie je mij? 

Evenals nu, wilden de geportretteerden toen zichzelf zo gunstig mogelijk laten neerzetten. Ieder onderdeel van de compositie werd geregisseerd; gezichtsuitdrukking, symboliek, houding, achtergrond en kleding. Waar voor de een schoonheid het belangrijkste was, wilde de ander gezag uitstralen. Zo onderstreept Karel V zijn macht door zich te laten vereeuwigen als Romeinse keizer. De tentoonstelling Vergeet me niet belicht hoe de mensen wilden overkomen aan de hand van thema's als schoonheid, gezag, ambitie, liefde, familie, kennis en geloof. Hoe zou jij herinnerd willen worden?   

Internationale topstukken

Niet eerder kwamen in Nederland zoveel Europese renaissanceportretten bijeen. Ruim honderd internationale topstukken van beroemde kunstenaars als Holbein, Dürer, Memling en Titiaan zijn dit najaar te bewonderen in de tentoonstelling Vergeet me niet. Eén van de hoogtepunten van de tentoonstelling is Portret van een jonge vrouw (ca. 1470) van Petrus Christus dat voor het eerst in bijna dertig jaar door de Gemäldegalerie in Berlijn aan een museum wordt uitgeleend.

Voor de tentoonstelling komen bruiklenen van musea uit heel Europa en de Verenigde Staten bijeen:

  • Portret van een Jonge vrouw (ca. 1470) van Petrus Christus, een hoogtepunt uit de collectie van de Gemäldegalerie en een topstuk uit de Noordelijke renaissance.
  • Het Museo Civico d’Arte Antica, Palazzo Madama in Turijn leent Antonello da Messina's Portret van een man uit 1476.
  • Het grafmonument van Isabella van Bourbon (Jan Borman II en Renier van Thienen, 1475-76) uit de Onze-Lieve-Vrouwenkerk in Antwerpen wordt herenigd met de tien bijbehorende Pleurants uit het Rijksmuseum (bruikleen gemeente Amsterdam).
  • Van Albrecht Dürer komen Portret van een Afrikaanse man (1508) uit de Albertina in Wenen en Portret van een jonge vrouw met los haar in gebed (1497) uit het Städel Museum in Frankfurt.
  • Het Kunstmuseum in Bazel geeft verschillende werken in bruikleen, waaronder Portretten van Jakob Meyer zum Hasen en zijn vrouw Dorothea Kannengiesser van Hans Holbein II (1516).
  • Uit de National Gallery of Art in Washington komt Jan Gossarts Portret van Jan Jacobsz Snoeck (ca. 1530) en het portret van Ranuccio Farnese door Titiaan 1541-1542.
  • Het Muzeum-Zamek w Łańcucie in Łańcut leent een zelfportret van Sofonisba Anguissola (ca. 1556).

Familiespel 

Voor families en kinderen is er het gratis Familiespel 'Wie ben ik?' Dit spel is een speurtocht door de tentoonstelling waarbij iedereen aan de hand van hints zoekt naar het juiste portret. Wie heeft de minste hints nodig? Vanaf 1 oktober gratis op te halen bij de balie in de Philipsvleugel. 

https://www.rijksmuseum.nl/

Datum:
1 oktober 2021 / 16 januari 2022
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0