Van Ostade Biënnale II: landschappen | Galerie Fleur & Wouter en GoMulanGallery

Van Ostade Biënnale II: landschappen | Galerie Fleur & Wouter en GoMulanGallery

Op vrijdag 16 april openen Galerie Fleur & Wouter en GoMulanGallery de tweede editie van de Van Ostade Biënnale, die dit keer in het teken staat van het landschap. Vier kunstenaars tonen in deze gezamenlijke tentoonstelling van GoMulan Gallery en Galerie Fleur & Wouter hun verlangen naar bijzondere landschappen en natuur. Met deze tentoonstelling wordt de samenwerking tussen de galeries, die de ruimte aan de Van Ostadestraat 43a delen, gevierd.

Het landschap is een geliefd genre in de kunstgeschiedenis. In de negentiende eeuw bijvoorbeeld verfoeiden de kunstenaars van de romantiek industrie, rationalisme en materialisme en keken idealiserend naar het verleden en een leven dichter bij de natuur. In deze tentoonstelling laten kunstenaars Jaimy Gail de Gier, Marijke van Seters, Floor van het Nederend en Joran van Soest in uiteenlopende media een eigentijds verlangen naar het landschap zien.

Boek hier een tijdslot voor het openingsweekend https://bit.ly/3dKe9gA

Fotograaf Jaimy Gail de Gier (1992) toont tijdens de Van Ostade Biënnale haar nieuwe serie Achterland. Het project is een directe reactie op de eerste lockdown. Het gebrek aan entertainment en afleiding heeft ervoor gezorgd dat we massaal de focus hebben verlegd naar de natuur rondom onze huizen en steden. Parken maar ook de polder mogen genieten van onze hernieuwde waardering. De serie Achterland is dan ook een ode aan de functie van de landschapsfotografie. Gails serie bestaat uit foto's van het verstilde Nederlandse landschap. Denk hierbij aan een veld met bloemen of een in schaduw gehulde boerderij. De serie was al eerder te zien in een solo-expositie in De Balie. Na haar afstuderen in 2017 aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag exposeerde ze de serie 'Normaal Doen’ bij GoMulan Gallery. Haar werk is meermaals gepubliceerd, onder andere in Vice en Coeval Magazine.

Floor van het Nederend (1987) is gefascineerd door strips, met name die van Belgische cartoonisten als Hergé en Franquin. In deze strips beleven de karakters avonturen in landschappen die onbegaanbaar en onbereikbaar lijken. Dezelfde verwondering voor dit soort landschapen is te vinden in de tekeningen van Floor. Zijn stijl is een mix van underground strips en punk flyers; rauw, donker en meestal gemaakt met zwarte inkt. De afbeeldingen die Floor maakt zijn bruut en direct, maar tegelijkertijd getekend met geconcentreerde precisie. Kijkend naar zijn tekeningen droom je weg in een wereld die je nooit zult bezoeken.

Pregnante details van de natuur

De heilzame werking van de natuur geeft de schilderijen en tekeningen van Marijke van Seters (1958) extra betekenis. Juist in een periode waarin we het zwaar te verduren hebben bieden haar kunstwerken troost. In haar werken focust ze op close-ups van pregnante details van de natuur, of kijkt juist vanuit een vogelvluchtperspectief met een hoge of een heel lage horizon. Zo weet ze nu eens de kijker onder te dompelen in de natuur door een sterke kadrering, dan weer te confronteren met een bijna adembenemende panoramische weidsheid. Ze beroert ons met de grootsheid of, juist tegengesteld daaraan, de intimiteit van de natuur, als bron van inspiratie en bezieling. Tijdens de tentoonstelling presenteren we ook het boek De grandioze en intieme natuur, met een overzicht van het werk van Marijke.

De landschappen die Joran van Soest (1994) in deze tentoonstelling laat zien tonen zijn verwantschap met de romantische schilder Caspar David Friedrich. De figuren, of de afwezigheid van figuren in zijn werken trekken je net als bij de Duitse schilder het beeld in, alsof jij het bent die uitkijkt over het afgebeelde landschap. Zo bevraagt Joran van Soest de relatie van de kijker tot het beeld, en nodigt hij hem uit tot een gesprek. Dit doet hij ook door op de ondergronden van zijn collages kinderfoto’s van zichzelf te zeefdrukken. Met deze herkenbare beelden, net als die van zeppelins en parachutes doet hij samen met de kijker onderzoek naar collectieve herinnering. Joran van Soest studeerde twee jaar geleden af aan de kunstacademie AKV St. Joost in Den Bosch. Vorig jaar was zijn eerste eigen overzichtstentoonstelling te zien in het Noordbrabants Museum.

Afbeeldingen

1) Hops, 2019, door Marijke van Seters, 2) Achterland, 2020, door Jaimy Gail de Gier, 3) Three Palms, 2020, door Floor van het Nederend, 4) Wetlands, 2020, door Marijke van Seters, 5) Dripping Rain, 2020, door Joran van Soest, 6) Pink Wall, 2021, by Marijke van Seters, 7) Achterland, 2020, door Jaimy Gail de Gier, 8) Big Landscape, 2019, by Floor van het Nederend, 9) Catalpa, 2020, by Marijke van Seters, 10) Frame, 2021, by Joran van Soest                     

https://www.galeriefleurenwouter.com/
https://www.gomulangallery.com/ 

Datum:
16 april 2020 / 18 april 2020
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0