Tentoonstelling Kruseman, Kunstbroeders in de romantiek in Museum Jan Cunen

In Museum Jan Cunen is een uitgebreid overzicht te zien van een van de meest gewaardeerde schildersgeslachten uit de romantiek: de neven en achterneven uit de wijdvertakte familie Kruseman. Voor het eerst zijn zo’n zestig werken van hoge kwaliteit van vijf leden van deze familie samengebracht in een tentoonstelling.

Er is een keur van indrukwekkende portretten en andere werken te zien. Een hoogtepunt vormt een staatsieportret van koning Willem II, samen met een portret van zijn echtgenote Anna Paulowna. Daarnaast zijn er idyllische landschappen, Italiaanse volkstaferelen, historische scènes, kleurrijke zeegezichten en etsen van Nederlandse en Amerikaanse landschappen. De talloze bruiklenen uit binnen- en buitenland geven samen een verrassend en kenmerkend beeld van de romantiek en van de veelzijdigheid van de leden van de familie Kruseman.  

Kunstenaarsgeslachten

Kunstenaarsgeslachten komen binnen de Nederlandse kunstgeschiedenis veelvuldig voor. Het vak wordt veelal van vader op zoon doorgegeven. Bij het schildersgeslacht Kruseman ligt het ietsje anders: Cornelis, Jan Adam, Fredrik Marinus en Hendrik Dirk zijn (achter-) neven van elkaar. Alleen Jan Theodoor is de zoon van Jan Adam.

In de negentiende eeuw waren deze schilderende familieleden bekende en gewaardeerde kunstenaars. Ieder zocht en vond een eigen artistieke weg. Cornelis liet zich inspireren door beroemde Italiaanse voorgangers, Jan Adam portretteerde de fine fleur van de Nederlandse samenleving, Frederik Marinus was weg van de natuur, Jan Theodoor werkte graag op zee en Hendrik Dirk haalde zijn inspiratie uit het Nederlandse en Amerikaanse landschap. De werken vormen een samenvatting van de tijdsgeest, romantiek verpakt in Hollands realisme.  

Bijzondere bruiklenen

Er zijn bruiklenen uit binnen- en buitenland, van musea en particuliere verzamelaars. Bijvoorbeeld het portret van de operazangeres Amalia Schütz als Desdemona van Cornelis Kruseman (1797-1857) uit 1825. De dame aan de harp, Desdemona, is de vrouwelijke hoofdpersoon uit de opera Othello van Rossini. De verblijfplaats van dit schilderij was lang onbekend. Het komt uit een particuliere collectie in Frankrijk.

Een andere bijzondere bruikleen is het portret van Willem II door Jan Adam Kruseman (1804-1864). Het kapitale werk hangt doorgaans in een voor het publiek gesloten zaal van de Tweede Kamer te midden van andere portretten van de Koninklijke familie.

Zeeman

 Het oeuvre van Frederik Marinus Kruseman (1816-1882) bevindt zich veelal buiten de landsgrenzen. Slechts drie Nederlandse verzamelingen bezitten romantische landschappen van hem. Op de tentoonstelling zijn werken te zien uit Duitse en Belgische musea en stukken uit particulier bezit.

Jan Theodoor Kruseman (1835-1895) ambieerde een carrière als zeeman. Maar na zijn eerste reis besloot hij toch in de voetsporen van zijn vader te treden. Hij schilderde de zee, die hij vanaf loodsboten bestudeerde.

Hendrik Dirk Kruseman van Elten (1829-1904) vertrok op jonge leeftijd naar New York, waar hij een atelier kreeg in de Tenth Street Studio Building, naast wereldberoemde kunstenaars als Winsow Homer en Alfred Bierstadt. Hij schilderde en etste met groot succes het Amerikaanse en Hollandse landschap. Aan het eind van zijn leven besloot hij zijn belangrijkste werken te schenken aan het museum van zijn geboortestad Alkmaar.

Jasper Krabbé

Kunstenaarsfamilies zijn van alle tijden. Gelijktijdig met de tentoonstelling toont Museum Jan Cunen werk van Jasper Krabbé, eveneens een telg uit een bekend kunstenaarsgeslacht. Zijn overgrootvader, Hendrik Maarten Krabbé, schreef bovendien het eerste artikel over Hendrik Dirk Kruseman van Elten.

Jasper Krabbé laat in Mono no aware recent werk zien. In een korte film legt hij uit hoe hij als telg van een bekende kunstenaarsfamilie te werk gaat. Hij gaat in op de voordelen en nadelen.

Datum:
16 december 2014 / 15 maart 2015

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0