Tentoonstelling Codex Subpartum zet acht kunstwerken om in acht geluidsstukken | Marres Maastricht

Tentoonstelling Codex Subpartum zet acht kunstwerken om in acht geluidsstukken | Marres Maastricht

In de tentoonstelling Codex Subpartum zet een spectaculaire geluidsinstallatie acht klassieke beeldende kunstwerken om in acht muziekstukken. Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur, presenteert deze acht transmutaties een voor een; tussen 18 december 2021 en 6 februari 2022 volgt om de vijf dagen een nieuwe compositie de vorige op.

Op de benedenverdieping wandelen bezoekers door een wand van geluid, terwijl het oorspronkelijke kunstwerk waar het op gebaseerd is, op de eerste etage tentoongesteld staat. De acht kunstwerken zijn van de hand van onder andere Joseph Beuys, Suzanne Treister en Bob Cobbing.

Muzeum Sztuki

Muzeum Sztuki in Łódź, Polen, initieerde het project Codex Subpartum en vroeg hiervoor muzikante Barbara Kinga Majewska, socioloog Michał Libera en beeldend kunstenaar Konrad Smoleński een nieuw perspectief op zijn collectie te ontwikkelen. Zij selecteerden acht kunstwerken, de meeste monochromatisch en gewijd aan het concept van de eenvoudige lijn, en stelden zichzelf één centrale vraag: kan geluid de verborgen codes van een beeldend kunstwerk tevoorschijn brengen? 

Partituren

Het drietal ontdekten dat de acht werken in feite al partituren waren, compleet met instructies en aanwijzingen voor hun uitvoering: acht gesloten werelden die alleen door geluid geopenbaard kunnen worden. Dit proces van openbaring duiden Majewska, Libera en Smoleński aan met de term geleiding, waarbij ze in de duiding van dit begrip gebruikmaken van vocabulaires uit verschillende disciplines, zoals wiskunde, scheikunde en alchemie.

Line-up geluidsstukken

Tussen 18 december 2021 en 6 februari 2022 spelen de acht geluidsstukken na elkaar in onderstaande volgorde:

  • 18 - 23 december 2021Wacław Szpakowski - Uit de serie A: A 1, 1930 (microtonale tuba, trombone, stem)
  • 24 - 30 december 2021: Milan Grygar, Partituur, 1973 (microtonale tuba, trombone, hoorn, stem, elektronica, veldopnames)
  • 31 december 2021 - 5 januari 2022: Alina Szapocznikow - Tekening 41, ca. 1970 (stem)
  • 6 - 11 januari 2022: Władysław Strzemiński - Geen titel, uit de serie: Gezichten, 1942 (hoorn)
  • 12 - 17 januari 2022: Mona Vătămanu & Florin Tudor - Regen [Ploaia], 2005 (microtonale tuba, trombone, hoorn, veldopnames)
  • 18 -24 januari 2022: Joseph Beuys - Beuys by Warhol, 1980 (microtonale tuba, trombone, hoorn)
  • 25 - 31 januari 2022: Suzanne Treister - HEXEN 2.0 / Diagrams / The Computer From the Antikythera Mechanism to Quantum Telepathology, 2009–-2011 (microtonale tuba, trombone, hoorn, stem, elektronica, bom, veldopnames)
    1 - 6 februari 2022: Bob Cobbing - Geen titel, 1976 (microtonale tuba, trombone, hoorn)

Meer informatie en tickets

Op www.marres.org is meer informatie over Codex Subpartum te vinden en kunnen bezoekers hun tickets boeken. Naast een regulier museumticket à €10 is er ook een passe partout beschikbaar, waarmee bezoekers voor €25 alle acht de geluidstukken ervaren.   

https://marres.org/programmas/codex-subpartum/

Datum:
18 december 2021 / 6 februari 2022
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0