Nieuwe installatie van Saskia Noor van Imhoff in de Hermitage

Gisteren was ik bij de opening van de nieuwe installatie van Saskia Noor van Imhoff in de Hermitage. Saskia Noor van Imhoff is de winnaar van de zevende editie van de ABN Amro Kunstprijs.  

Haar nieuwste installatie met de titel #+32.001 Hot-bain marie drop-in. Een bain-marie is een soort verwarmd bad, is een apparaat dat wordt gebruikt in de wetenschap, de industrie en de keuken om materialen langzaam en geleidelijk tot vaste temperaturen te verwarmen.

Koelvitrines

Het wordt ook gebruikt om ingrediënten voor het koken te smelten. Dat deed Saskia op artistieke wijze met elementen architectuur, interieurs, kunstwerken en de natuur. Associatief werkend legde ze een nieuw en onverwacht verband.

In sculpturen die herinneren aan koelvitrines, verwerkt Van Imhoff referenties aan kunstwerken die ze kocht op een veiling en die eerder deel uitmaakten van de ABN AMRO-kunstcollectie. Zo vormen de sculpturen een soort tijdcapsule, waarin heden en verleden zijn stilgezet. Zout en stenen vormen een belangrijk onderdeel van deze installatie.

Zout

Zout, dat in onze huidige tijd kan dienen als duurzaam isolatiemateriaal, is van oudsher een conserveringsmiddel en een smaakversterker en was ooit een betaalmiddel, in de Romeinse tijd. Maar zout veroorzaakt ook erosie, waardoor schijnbaar onaantastbare stenen van vorm kunnen veranderen.

Van Imhoff vergelijkt zulke natuurlijke processen met de dynamiek van een kunstcollectie: die door het aantrekken en afstoten van werken met de tijd verandert. Ook een van de eerste pinautomaten, uit het historisch archief van ABN AMRO, maakt deel uit van de installatie.

Met de tentoonstelling roept Van Imhoff onder meer vragen op over groei, vergankelijkheid en de waarde van kunst. Door beelden te reproduceren en te manipuleren, bestaande situaties opnieuw te ordenen én slim in te grijpen in de architectuur stuurt zij de blik van de toeschouwer en nodigt deze uit om op een nieuwe en associatieve manier te kijken.

Publicatie

De publicatie, getiteld #+33.001 Packaging must not be damaged. Observe the best before date. die Van Imhoff bij deze tentoonstelling maakte, sluit op tal van manieren aan op haar werk. De unieke vormgeving van het boek kwam tot stand in nauwe samenwerking met Mevis & van Deursen.

De auteurs bouwen voort op het werk van Van Imhoff. Het bevat een essay van Ilse van Rijn (kunsthistoricus), een bijdrage van Jasper Coppes (kunstenaar en schrijver), Kees van Dijkhuizen

(ceo ABN AMRO en voorzitter van het bestuur van Stichting Kunst & Historisch Bezit ABN AMRO ), voorafgegaan door een introductie van Danila Cahen (curator ABN AMRO-kunstcollectie).

Tegelijkertijd speelt het boek een belangrijke rol als object in de installatie. Dat maakt het in vele opzichten een unieke aanvulling op het oeuvre van Van Imhoff.

#+34.00 in Circl.ART

Tegelijk met #+32.001 Hot-bain marie drop-in. in de Hermitage is er in Circl.ART, de kunstruimte van ABN AMRO in het circulaire paviljoen van de bank op de Zuidas, een installatie van Van Imhoff getiteld #+34.00, met werk uit de ABN AMRO-kunstcollectie.

Waar Van Imhoff zich in de Hermitage bezighoudt met werken die uit de collectie zijn afgestoten, selecteert ze hier werk dat juist is behouden. Haar intuïtieve en associatieve keuze snijdt thema’s aan rondom verhullen en onthullen die ze ook in haar eigen werk onderzoekt. Ze roepen vragen op over aanwezigheid en zichtbaarheid, die vaak niet eenduidig te beantwoorden zijn.

Beide presentaties vullen elkaar aan, maar staan ook op zichzelf, als opeenvolgende hoofdstukken in een boek. #+34.00 is te zien in Circl.ART, Gustav Mahlerplein 2B, Amsterdam, tot en met 17 mei 2018.

Saskia Noor van Imhoff

Saskia Noor van Imhoff (Canada, 1982) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (2004–08) en was deelnemer aan De Ateliers aldaar (2010–12). Sindsdien is haar werk te zien geweest in diverse solo- en groepstentoonstellingen, onder andere in het Stedelijk Museum Amsterdam en De Appel (2016), op de Gwangju Biënnale in Gwangju, Zuid-Korea (2015) en in Galerie Fons Welters in Amsterdam (2013). Van Imhoffs werk bevindt zich in belangrijke collecties als die van het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Voorlinden in Wassenaar en de Verbeke Foundation in Kemzeke, België. In 2017 werd ze genomineerd voor de Prix de Rome.

ABN AMRO Kunstprijs

De ABN AMRO Kunstprijs richt zich op het stimuleren van talent in Nederland. Kwaliteit en eigenheid zijn leidende criteria. De winnaar krijgt een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam met bijgaande publicatie en een geldbedrag van 10.000 euro. Tevens wordt werk van hem of haar aangekocht voor de ABN AMRO-kunstcollectie. De ABN AMRO Kunstprijs is eerder uitgereikt aan Fahrettin Örenli (2004), Eylem Aladogan (2005), Ryan Gander (2006), Melissa Gordon (2007), Melvin Moti (2015) en Marijn van Kreij (2016).

De Kunstprijs valt binnen het sponsorbeleid van de bank, dat onder meer tot doel heeft kunst en cultuur voor een breed publiek toegankelijk te maken en dat zich richt op talentontwikkeling in sport, ondernemerschap en kunst en cultuur.

Jury 7de ABN AMRO Kunstprijs

De jury van de zevende editie van de ABN AMRO Kunstprijs bestond uit Lex ter Braak (directeur Jan van Eyck Academie Maastricht), Danila Cahen (curator ABN AMRO-kunstcollectie), Bart Rutten (artistiek directeur Centraal Museum Utrecht), Berend Strik (beeldend kunstenaar) en Silvia Zonneveld (Managing Director ABN AMRO MeesPierson / Private Wealth Management).

De jury koos met Saskia Noor van Imhoff voor ‘een kunstenaar die op eigenzinnige manier haar omgeving onderzoekt en daarbij onverwachte verbanden legt. In haar ruimtelijke installaties speelt het proces van ordenen, tentoonstellen en archiveren van kunst een centrale rol. Van Imhoff snijdt alles door elkaar: schilderkunst, beeldhouwkunst, design, poëzie en architectuur. Daarmee is Saskia Noor van Imhoff een exponent van deze tijd, waarin, mede onder invloed van het internet, alles met elkaar is verbonden en alles naast elkaar kan bestaan.’

Afbeeldingen

1)  Saskia Noor van Imhoff, installatie #+32.001 Hot-bain marie drop-in. (detail), bankomaat 1968, Hermitage Amsterdam, 2018.  Foto: Gert Jan van Rooijen, 2, 5, 6 en 7) Saskia Noor van Imhoff, installatie #+32.001 Hot-bain marie drop-in. (detail), Hermitage Amsterdam, 2018.  Foto: Gert Jan van Rooijen, 3) Saskia Noor van Imhoff, installatie #+32.001 Hot-bain marie drop-in. (detail), met o.a. werk van Hans Landsaat, Bob Bonies, Hermitage Amsterdam, 2018. Foto: Gert Jan van Rooijen, 4) Saskia Noor van Imhoff, installatie #+34.00 met o.a. werk v.l.n.r. van Johannes Schwartz, Lidwien van de Ven, Jenny Holzer, Hans van den Ban, Christo, in Circl.ART, Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooijen

https://hermitage.nl/nl/abn-amro-kunstprijswinnaar-saskia-noor-van-imhoff-maakt-expositie-de-hermitage-amsterdam/

 

 

Datum:
15 maart 2018 / 17 juli 2018
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0