New Dutch Wave presenteert design en tech voor positieve impact

Dutch Design Foundation selecteert zes veelbelovende design- en tech initiatieven voor SXSW 2019

New Dutch Wave is dé Nederlandse design en tech-missie om sociale en maatschappelijke innovatie op wereldwijd niveau te tonen op de 2019 SXSW Conference & Festivals (SXSW) in Austin, Texas. Van 8 t/m 17 maart presenteren zes innovatieve ontwerpers en collectieven hun toekomstvisie.

Wereldverbeteraars

Tot de selectie behoren wereldverbeteraars Bas Timmer en Dave Hakkens, muziek- en tactiel innovators Chagall en Fillip Studios van Tom Kortbeek en Roos Meerman, en de initiatieven Growing Pavilion en Symphonic Cinema. Brabant C, New Dutch Wave (NDW) en Dutch Design Foundation (DDF) vormden deze selectie aan de hand van de volgende criteria: impact, innovatie, experiment en originaliteit. De deelname vindt plaats op de NDW-booth en in het NDW-house en bestaat uit een expositie, live-performances en de Dutch Design Day met o.a. talks van de deelnemende ontwerpers op 12 maart. 

Design innovatie mét impact

Dutch designers Bas Timmer en Dave Hakkens delen de laatste status van hun projecten waarin ze – voor én met mensen – een maatschappelijke uitdaging aangaan. Waar Bas zich richt op het welzijn van daklozen en vluchtelingen, bekommert Dave zich om het hergebruik van plastic. 

De Sheltersuit van Bas; een geupcyclede water- en winddichte jas die als slaapzak kan dienen, is inmiddels al 5100 keer wereldwijd verspreid onder vluchtelingen en daklozen. Hij won hiermee een Dutch Design Award (2017) en een German Design Award (2018). Tijdens SXSW lanceert Sheltersuit een nieuw product: de Urban Safety Kit. Deze toevoeging aan het pak bestaat uit tools om de medische en sociale veiligheid van de gebruiker te vergroten. De bezoeker kan tijdens SXSW de daklozenopvang direct steunen. 

Ook Dave, afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven, combineert social empowerment en recycling in zijn wereldwijde project ‘Precious Plastic’. Deze beweging zet hij voort door de samenwerking met de legendarische concept ontwikkelaar Andre Amaro en 25 studenten van de universiteit van Texas. Samen vegen zij de Waller Creek, één van de SXSW-toplocaties, letterlijk schoon. Al het plastic afval wordt direct omgezet tot verkoopbare producten in de werkplaats.

Meer materiaal ontwikkeling komt aan de orde binnen het initiatief van Stichting Nieuwe Helden, Krown-Design en DDF: het Growing Pavilion. Dit paviljoen is de opvolger van het award winnende – en volledig uit geleend materiaal gebouwde – Peoples Pavilion (2017). Dit keer is de ambitie om een constructie volledig uit biomaterialen te ontwikkelen en te lanceren tijdens Dutch Design Week (DDW) 2019. De ontwerpers van het paviljoen zijn Pascal Leboucq en Eric Klarenbeek. Tijdens SXSW krijgt de bezoeker als primeur een voorproefje te zien. 

Multi-sensoriële ervaringen  

De projecten van elektronisch muziekproducer Chagall en Fillip Studios focussen zich op het verrijken van de beleving door design en technologie te combineren. Beide versterken de ervaring van de gebruiker en toeschouwer door meerdere zintuigen te prikkelen. 

Chagall stuurt live alle elektronische geluiden, effecten en visuele projecties aan met behulp van handschoenen: MI.MU Gloves, die ingelegd zijn met sensoren. Tijdens SXSW brengt ze met het project Advaita deze techniek tot een volgend niveau. Met behulp van bewegingssensoren die op haar hele lichaam bevestigd zijn, geeft ze een nieuwe dimensie aan muziek performances.

Kozie, een project van Tom Kortbeek en Roos Meerman (laatstgenoemde is door de Volkskrant uitgeroepen tot Design Talent 2019), richt zich op social engagement en inclusiviteit. Dit interactieve wandkleed nodigt uit tot aanraking. Door het aanraken van deze smart textile ontstaat een levendig muziekstuk en is elke gebruiker in staat een eigen muzikale compositie te creëren.

Een andere combinatie van beeld en geluid komt aan de orde bij Symphonic Cinema. Deze presentatie bestaat uit bekende klassieke muziekstukken die gekoppeld zijn aan bijpassende dramafilms. Het achterliggende verhaal van de compositie bepaalde het thema van de films. Naast deze presentaties geven producers en regisseurs Wim Lehnhausen, Dik van der Stroom en Lucas van Woerkum een lezing over dit project.

Dutch Design Day

Op 12 maart vindt de Dutch Design Day plaats, waar de nieuwste generatie design en tech ondernemers de processen achter succesvolle projecten deelt. Tijdens deze talks krijgt het publiek meer inzicht in hoe de synergie tussen creativiteit en technologie bijdraagt aan sociale innovatie, social engagement, gezondheidszorg,  duurzame architectuur en business gerelateerde resultaten. Aansluitend leiden Martijn Paulen (DDF) en Bert Hagendoorn (Dutch Digital Design) een aantal panel talks en presentaties waarbij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van circulair ontwerp, open source systemen en digitaal design aan de orde komen. De dag wordt afgesloten met een keynote van digital agency Dept, over hoe merken zich kunnen onderscheiden op het gebied van design en customer experiences in een tijdperk gedreven door millenials. De Dutch Design Day vindt plaats in het New Dutch Wave house van 09.00 tot 17.00 uur, met aansluitend networking drinks.

Afbeeldingen

1) Bas Timmer | Foto (c) Melvin Winkeler , 2 - 3) Precious Plastic, 4) Growing Pavilion, 5) Kozie | Foto(c) Michiel Spijkers, 6) Symphonic Cinema      

 

Datum:
8 maart 2019 / 17 maart 2019
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0