Museum Prinsenhof Delft verwerft tekeningen van Delftse kunstenaar Leonaert Bramer

Museum Prinsenhof Delft verwerft tekeningen van Delftse kunstenaar Leonaert Bramer

Museum Prinsenhof Delft heeft via veilinghuis Sotheby’s New York drie tekeningen van de Delftse kunstenaar Leonaert Bramer (1596-1674) verworven. Het gaat om Goden op de Olympus, Venus die zich bij Jupiter beklaagt in de aanwezigheid van Mercurius, naar Jacob Jordaens en Een man die doedelzak speelt voor toeschouwers. 

De verwerving betekent een welkome aanvulling op de groep werken van Leonaert Bramer in de collectie van Museum Prinsenhof Delft. De tekening Venus die zich bij Jupiter beklaagt in de aanwezigheid van Mercurius is toegevoegd aan de tentoonstelling Het Delft van Vermeer en nog tot en met 4 juni te zien. Bramer kopieerde deze scene in Delft van een schilderij van de Vlaamse meester Jacob Jordaens. Ook Bramers tijdgenoot Johannes Vermeer heeft dit onderwerp geschilderd. Mogelijk baseerde Vermeer zich op de compositie van Jordaens. Beide schilderijen zijn sindsdien verdwenen, maar dankzij Bramers kopie is in elk geval de voorstelling overgeleverd.

Veelzijdige 17de-eeuwse Delftse kunstenaar

Bramer is een van de belangrijkste Delftse kunstenaars uit de 17de eeuw. Naast tekeningen en schilderijen maakte hij ook diverse wand- en plafonddecoraties in Delft. Het meeste daarvan is verloren gegaan, maar het plafond van de Historische Zaal in Museum Prinsenhof Delft vormt nog een tastbaar bewijs. Bramer was ook een zeer productief tekenaar en maakte diverse series tekeningen met Bijbelse, mythologische en literaire onderwerpen. 

Connectie met Johannes Vermeer

Bramer maakt in de 17de eeuw schetsen van schilderijen in bezit van een select groepje Delftse kunstliefhebbers. Venus die zich bij Jupiter beklaagt in de aanwezigheid van Mercurius is een mythologische scene naar een schilderij van de Vlaming Jordaens. Mogelijk liet Vermeer zich inspireren door dit schilderij van Jordaens voor zijn inmiddels verdwenen werk Jupiter, Venus en Mercurius. Het originele schilderij van Jordaens is ook verloren gegaan, maar de tekening van Bramer geeft een idee van een vergelijkbare voorstelling als op het schilderij van Vermeer te zien moet zijn geweest. 

In Vermeers schilderij De allegorie op het geloof kopieerde hij op de achtergrond het schilderij De Kruisafname van Jordaens. Dit verhaal en een versie van de Kruisafname zitten ook in de tentoonstelling Het Delft van Vermeer

Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft: “Wij zijn erg blij met de verwerving van drie bijzondere werken van deze veelzijdige Delftse kunstenaar. Dit is echt een verrijking van onze collectie. De link met Johannes Vermeer geeft ons ook de unieke kans om een van de werken direct aan het publiek te kunnen tonen in de tentoonstelling ‘Het Delft van Vermeer’.“ 

Uitbreiding museumcollectie

De werken Goden op de Olympus en Venus die zich bij Jupiter beklaagt in de aanwezigheid van Mercurius behoren tot een serie van circa 107 getekende kopieën naar schilderijen die in Delft hingen in de tijd van Vermeer. Museum Prinsenhof Delft bezat al drie van deze tekeningen en heeft er nu dus vijf. 

Daarnaast heeft het museum recent ook een Delfts aardewerk vaas met Bijbelse voorstellingen naar ontwerp van Leonaert Bramer in langdurige bruikleen gekregen. De vaas is door een onbekende Delftse plateelbakkerij (circa 1660-70) vervaardigd en vormt een bijzonder voorbeeld van de samenwerking tussen een kunstenaar en de plateelindustrie in Delft. De vaas is aangekocht en in langdurige bruikleen gegeven door de Stichting Hulp aan Delftse Jongeren. 

De tekening Een man die doedelzak speelt voor toeschouwers is een meer uitgewerkte tekening door Bramer met een voor hem zeldzame landelijke scene. De tekening behoorde in de 18de eeuw tot de beroemde kunstcollectie van de Delftse verzamelaar Valerius Röver (1687-1739), die aan het eind van zijn leven op Oude Delft 171 woonde, vlak naast het Prinsenhof. 

Over Het Delft van Vermeer

Johannes Vermeer is een uitzonderlijk kunstenaar. Van over de hele wereld reizen kunstliefhebbers dit voorjaar naar het Rijksmuseum om zijn schilderijen, die intimiteit en verstilling uitstralen, te zien. Maar lang niet iedereen weet hoezeer de stad Delft en het netwerk om Vermeer heen hem hebben beïnvloed, geïnspireerd en gevormd tot de wereldberoemde kunstenaar die hij is geworden. De tentoonstelling Het Delft van Vermeer belicht het leven van een van de meest geliefde kunstenaars uit de 17de eeuw en laat mensen kennis maken met de man achter de mythe en zijn stad. Deze ambitieuze tentoonstelling loopt parallel aan de uitverkochte Vermeer-expositie in het Rijksmuseum. 

Over Museum Prinsenhof Delft

Museum Prinsenhof Delft is een veelzijdig en dynamisch museum gesitueerd in het hart van de historische binnenstad. Het vertelt het verhaal van vijf eeuwen Nederlandse geschiedenis en de bijzondere rol die Delft hierin speelt. Drie nauw met de stad verbonden thema’s - Willem van Oranje, Delftse Meesters en Delfts Blauw - staan aan de basis van de programmering. Bezoekers worden ondergedompeld in het rijke verleden, de kunst en de cultuur van Delft, die van de stad tot op de dag van vandaag een inspirerende plek maken. Het museum is gevestigd in een voormalig klooster dat in de 16de eeuw tijdelijk dienst deed als hof van Willem van Oranje. Het gebouw staat in de lijst met 100 belangrijkste nationale monumenten van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. 

www.prinsenhof-delft.nl

Datum:
18 mei 2023
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0