Mooie stad van Annelies Planteijdt in CODA Museum

Het CODA Museum toont van 5 juni tot en met 1 oktober werk van beeldend kunstenaar Annelies Planteijdt uit de periode 1982 tot 2016. Van haar allereerste eigen werk van de Rietveld Academie tot en met haar laatste werk uit 2015.

Mooie stad is de eerste overzichtstentoonstelling in Nederland en hiermee laat CODA Museum zien hoe Planteijdt zich als sieraadontwerper vanaf 1982 ontwikkeld heeft.

Dialoog  

Mooie stad laat de bezoeker het verloop en de onderlinge verbanden in haar werk zien. In chronologische volgorde of juist van recent naar ouder werk: het is in elke volgorde het ontdekken waard. Naast afgerond werk zijn ook ontwerpschetsen en archiefmateriaal als bronnen, artikelen en foto’s te bewonderen die de verbanden tussen verschillende vakgebieden en haar werk laten zien. Zij tonen zowel de relatie met de wereld om haar heen als ook de verschillende invalshoeken. Haar werk vormt samen met haar archief één geheel. Zoals ze zelf hierover zegt: “Ik haal dingen uit mijn omgeving en laat daarna het werk weer zien, in een veel wijdere omgeving dan waar het ontstaat. Het is een uitwisseling, een dialoog.”

Plattegronden 

Bij de getoonde halssieraden heeft Planteijdt zich laten inspireren door haar interesse in structuren en plattegronden van plaats en tijd zoals steden, kamers en kabinetten. De colliers uit de serie ‘Mooie stad’ laten zich als dergelijke plattegronden lezen en hebben titels die daarmee samenhangen. Zo worden lange colliers met één oorsprong betiteld als jaren of rivieren en gaat de onderverdeling vervolgens verder met kwartieren, momenten en kristallen.

Grafisch 

Haar halssieraden manifesteren zich op twee niveaus: in ongedragen of statische vorm en in gedragen of dynamische vorm. Deze twee vormen vertegenwoordigen voor haar twee verschillende werelden die, via alle tussenvormen die het collier kan aannemen, uit elkaar voortkomen. Door hun platte elementen zijn de halssieraden in fysieke zin tweedimensionaal waarbij ze, zeker in liggende toestand, een uitgesproken grafisch karakter hebben.

Halssieraden

Annelies Planteijdt (Rotterdam, 8 januari 1956) is sieraadontwerper/edelsmid en opgeleid aan de Vakschool Schoonhoven (1974-1978) en de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (1978-1983). Hier kreeg ze onder meer les van Onno Boekhoudt en van de Italiaanse gastdocent Giampaolo Babetto die haar beiden geïnspireerd hebben. In 1977 liep Planteijdt stage bij Jan Tempelman en bij Cees en Anne Mulder. Planteijdt heeft zich vooral toegelegd op de vervaardiging van halssieraden waarbij ze vooral werkt met goud en tantalium, parels en pigmenten.

Musea

Het werk van Planteijdt is onder andere opgenomen in de collecties van de Danner-Stiftung (München), Galerie Marzee (Nijmegen), Gemeentemuseum Den Haag, Musée des Arts Décoratifs (Parijs), Museum Arnhem, Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Rijksdienst Beeldende Kunst (Den Haag), Schmuckmuseum Pforzheim, Stedelijk Museum Amsterdam, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, Stichting Françoise van den Bosch, TextielMuseum (Tilburg), Victoria and Albert Museum (Londen), Zeeuws Museum (Middelburg) en in CODA Museum waar zij één van de 34 kernkunstenaars is. Ook is in verschillende particuliere collecties werk van haar opgenomen. Ze ontving verschillende prijzen voor haar werk waaronder de Emmy van Leersum Prijs (1990), Marzee prijs (2004) en Herbert Hofmann-Preis (2006). Tot slot heeft het sieradenlabel ‘Chi ha paura….?’ werk van haar uitgebracht.

Naast deze tentoonstelling in CODA is in Galerie Marzee in Nijmegen nieuw en recent werk uit 2017 te zien.

http://www.coda-apeldoorn.nl/museum/verwacht/annelies-planteijdt-mooie-stad/

Datum:
5 juni 2017 / 1 oktober 2017
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0