Jan Banning in het Fotomuseum Den Haag

In afleveringen van Vrij Nederland zag ik foto’s van Jan Banning, bijvoorbeeld van ambtenaren. In landen als Sri Lanka, India, Liberia zie je ze zitten achter hun bureau. Aan de wanden doorbuigende planken met de paperassen, helemaal verbruind en vergeeld. Hoe kunnen ze in hemelsnaam iets terugvinden?

En ook de Troostmeisjes zag ik in dat blad, dat ondertussen een maandblad is geworden. Jan Banning werkt in series. De ambtenaren verschenen in de serie Bureaucratics (2003-2007), de Troostmeisjes (meisjes die in de Tweede Wereldoorlog door de Japanners werden uitgekozen om in Japanse kampen de soldaten te ‘troosten’) werden op hoge leeftijd vastgelegd in 2010. Van recenter datum (2016) is de serie The Sweating Subject.

Romantisch anarchist

Jan Banning werd op 4 mei 1954 in Almelo geboren als kind van Nederlands-Indische ouders. Voordat Banning in 1981 begint met fotograferen, studeert hij Sociale en Economische Geschiedenis in Nijmegen. De invloed van die studie vinden we terug in zijn werk. De thema’s macht, en recht en onrecht staan centraal in zijn werk.

Banning, die zichzelf als een romantische anarchist omschrijft, schept met zijn foto’s een beeld van de sociaal-politieke omstandigheden in verschillende landen. Hij reist de hele wereld over om abstracte begrippen als staatsmacht, politiek, justitie en de consequenties van oorlog te visualiseren.

World Press Photo Award

Banning heeft voor zijn verschillende series talloze prijzen ontvangen, waaronder een World Press Photo Award en maar liefst elf onderscheidingen in de Zilveren-Cameracompetitie. Zijn foto’s worden regelmatig gepubliceerd in kranten en bladen als The GuardianTimeVrij Nederland en GEO, en bevinden zich in collecties van onder meer het Rijksmuseum Amsterdam en het Museum of Fine Arts Houston.

De serie Troostmeisjes is naast Bureaucratics Jan Bannings bekendste en meest indrukwekkende serie. Tussen 2007 en 2009 reist hij met journalist Hilde Janssen door Indonesië. Hij portretteert er vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door het Japanse leger werden gedwongen om als seksslaaf te werken. Hij legt de inmiddels hoogbejaarde 'troostmeisjes' vast terwijl ze met een indringende blik in de camera kijken. Banning doorbreekt met deze fotoportretten het taboe dat op de geschiedenis van de duizenden troostmeisjes in Azië ligt.

Red Utopia

In de serie Law & Order (2015) vergelijkt Banning het strafrecht in vier landen uit vier verschillende werelddelen: Colombia (Zuid-Amerika), Frankrijk (Europa), Oeganda (Afrika) en de Verenigde Staten (Noord-Amerika). Hij richt zich hierbij op de belangrijkste instituten binnen het strafrechtsysteem: politie, rechtbanken en gevangenissen.

Ook voor Red Utopia (2017) reist Banning naar verschillende werelddelen. Honderd jaar na de Russische Revolutie bezoekt hij in India, Italië, Nepal, Portugal en Rusland de spaarzame locaties waar de geest van het communisme nog springlevend is.

Sporen van oorlog

Jan Bannings projecten ontstaan vaak vanuit een persoonlijke relatie of interesse, maar het resultaat blijft nooit beperkt tot de privésfeer. Steeds zoekt hij naar een bredere context. Zo maakt hij de geschiedenis van zijn vader als dwangarbeider aan de Sumatra-spoorlijn onderdeel van de bredere serie Sporen van oorlog (2003) over lotgevallen van Europese én Aziatische arbeidsslaven tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het Fotomuseum Den Haag toont eveneens twee niet eerder getoonde series: The Green Line (2014), een indringende serie over de al ruim veertig jaar verlaten gedemilitariseerde zone op Cyprus, en The Sweating Subject (2016). In deze laatste serie neemt hij de (post)koloniale fotografie op de hak door zichzelf telkens heftig zwetend als ‘the odd one out’ te midden van Ghanese hofhoudingen vast te leggen.

Afbeeldingen

1) Jan Banning, Sushma Prasad (b. 1962), assistent-klerk op het Cabinet Secretary of the State of Bihar, in Patna, India (uit de serie ‘Bureaucratics’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag, 2) Jan Banning, Wainem (geb. 1925, Mojogedang), Midden-Java, 2010 (uit de serie ‘Troostmeisjes’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag, 3) Jan Banning, Dagomba-divisiehoofd Gushiegu Naa (eigen naam Abubakari Yakubu), Noord-Ghana, 2016 (uit de serie ‘The Sweating Subject’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag, 4) Jan Banning, Kantoor van de Communist Party of ,India in Kondotty, Kerala State India, 2016 (uit de serie ‘Red Utopia’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag, 5) Jan Banning, Maria Schiavone, activist van Partito della Rifondazione Comunista, Acerra, Campania, Italië, 2016 (uit de serie ‘Red Utopia’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag, 6) Jan Banning, Eenbenige schoenmaker, Cordoba, Spanje, 1981 © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag, 7) Jan Banning, Gevangenis van Lille-Annoeullin, Frankrijk, 2013 (uit de serie ‘Law & Order’) © Jan Banning / Fotomuseum Den Haag

http://www.fotomuseumdenhaag.nl/

 

 

Datum:
5 mei 2018 / 2 september 2018
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0