Één flits verwijderd van een nieuw meesterwerk | Mauritshuis

Één flits verwijderd van een nieuw meesterwerk | Mauritshuis 

In het kader van het Jubileumjaar heeft het Mauritshuis zestien moderne meesters gevraagd zich te laten inspireren door het museum en zijn collectie, met als resultaat: zestien nieuwe foto’s, één voor elke museumzaal van het Mauritshuis. 

Zojuist hadden we de perspresentatie. We hoorden van enkele fotografen waarom zij juist voor een bepaald werk hadden gekozen. Er waren diverse verrassende resultaten. Ik zal ze niet allemaal noemen. Ik beperk me tot deze vijf:

Ahmet Polat met een mooie vertaling van een werk van Michael Sweerts; een bijzondere interpretatie van de Anatomische Les van Rembrandt door Stephan Vanfleteren; de blauw uitgeslagen mandarijnen van Elspeth Diederix op basis van een stilleven van Simon Luttichuys, de hedendaagse weergave het Gezicht op Delft van Vermeer door Vincent Mentzel en de Aanbidding van de Herders van Jacob Jordaens in een hedendaagse versie van Sanja Marušić. Niemand koos overigens voor het Meisje met de Parel.

FLASH | BACK 

Van 1 juni tot en met 16 oktober 2022 kijkt de bezoeker in de tentoonstelling FLASH | BACK door de lens van zestien topfotografen. Het Mauritshuis laat met deze fotografietentoonstelling zien dat de 17de-eeuwse collectie nog steeds een inspiratiebron is.

De Nederlandse en Vlaamse fotografen kregen alle vrijheid om een complete museumzaal, schilderij of -lijst of een klein detail op een kunstwerk te vertalen naar een nieuw meesterwerk. Het Mauritshuis voegt de foto's na afloop van de tentoonstelling FLASH | BACK toe aan zijn eigen collectie.

Martine Gosselink, Directeur Mauritshuis: ‘Onze schilderijen zijn honderden jaren op talloze plekken door duizenden ogen bekeken. Hoe kijken de meesterwerken terug naar ons? Wat vertelt de waardering voor deze kunstwerken in verschillende tijden, en wat zien wij niet maar de fotografen wel? Al deze vragen komen bovendrijven door deze terugblik naar de oude meesters van het Mauritshuis. In FLASH | BACK willen we de kunst écht tot onze diepste vezels laten doordringen.’ 

De fotografen

Niet alleen gevestigde namen, maar ook aanstormende talenten lieten zich inspireren door de collectie van het Mauritshuis. De deelnemende fotografen zijn: Sara Blokland, Morad Bouchakour, Anton Corbijn, Elspeth Diederix, Desirée Dolron, Rineke Dijkstra, Kadir van Lohuizen, Sanja Marušić, Vincent Mentzel, Erwin Olaf, Kevin Osepa, Ahmet Polat, Carla van de Puttelaar, Viviane Sassen, Dustin Thierry en Stephan Vanfleteren. 

Selectieproces i.s.m. Nederlands Fotomuseum

De selectie van de fotografen is gemaakt door Martine Gosselink (Directeur Mauritshuis), Hedwig Wösten (Manager Tentoonstellingen & Projecten Mauritshuis) en Frits Gierstberg (Conservator Nederlands Fotomuseum). Zij brachten een eerste 'longlist' met tientallen fotografen terug naar zestien stuks. Diverse aspecten speelden hierbij een rol. Alle fotografen moesten van Nederlandse of Vlaamse bodem zijn, net als de collectie van het Mauritshuis bestaat uit Vlaamse en Nederlandse Oude Meesters. Daarnaast is gekeken naar verschil in focus van de fotografen, van documentaire fotografie tot aan stillevens en (zelf)portretten. Net zo veelzijdig als de collectie zelf. 

Artistieke vrijheid

Om tot een keuze te komen werden de fotografen rondgeleid door het museum. De fotografen kregen volledige artistieke vrijheid om hun inspiratie te vertalen naar een foto. Hun werk mocht ontroeren, vragen oproepen, verrassen, maar ook discussies opwekken. Het gaat bij zo’n reflectie niet om een remake van een bestaand schilderij, maar om het aanboren van een diepere laag. De foto’s dagen op die manier bezoekers uit om op een verfrissende manier naar 17de-eeuwse kunst te kijken.

Door het oog van de meester

In het museum wordt de bezoeker aan de hand van de fotograaf zelf meegenomen door het proces van inspiratie tot eindfoto. Het verhaal achter de uiteindelijke foto en de gedachten en emoties die de fotograaf ervoer tijdens de rondleiding worden hoorbaar door een audio-opname in de Mauritshuis-app. Wie is de fotograaf? Welke connectie voelt hij/zij met het schilderij? Voor welke uitdagingen kwam de fotograaf te staan? In het museum hangen kunstwerken van schilders die honderden jaren geleden zijn overleden, die we niet meer kunnen bevragen. Nu er levende kunstenaars in huis zijn, hoeft de bezoeker niet langer te gissen naar hun verhaal, maar horen zij het van de moderne meesters zelf.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een tweetalige catalogus (Nederlands/Engels), uitgegeven door Hannibal Books.

FLASH | BACK 1 juni - 16 oktober 2022

FLASH | BACK | Tentoonstelling Mauritshuis | Mauritshuis

Meer informatie 200 jaar Mauritshuis 

https://www.mauritshuis.nl/

Datum:
6 juni 2022 / 16 oktober 2022
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0