Drie nieuwe tentoonstellingen in Bonnefanten Maastricht

Drie nieuwe tentoonstellingen in Bonnefanten Maastricht

Op vrijdag 10 februari openen in het Bonnefanten drie spraakmakende nieuwe tentoonstellingen. In A Room of One's Own staat het werk en denken van vrouwelijke kunstenaars van diverse generaties uit de collectie van Bonnefanten centraal, met gastpresentaties van Carol Rhodes, Lydia Schouten en Marijke Stultiens.

De tentoonstelling Tussen Kunst en Kopie toont de zeldzame gipsencollectie die is ontstaan met de oprichting van de Stadsteekenschool in Maastricht in 1823, het huidige Maastricht Institute of Arts. Tot slot toont de presentatie Piet Killaars 100 jaar een overzicht van zijn sculpturen en voorstudies uit de Bonnefantenverzameling.

A Room of One's Own 

In de tentoonstelling A Room of One’s Own worden werken getoond van vrouwelijke kunstenaars uit de Bonnefantencollectie, die een naam maakten voor zichzelf in een wereld waarin mannen nog de norm waren. In de tentoonstelling zijn voorbeeldstellende pioniers te zien die vanaf de jaren vijftig en zestig actief waren, tijdens de tweede feministische golf. Ze hebben de weg gebaand voor de volgende generatie vrouwelijke kunstenaars, en ze geïnspireerd om zich niet te laten ontmoedigen.

Naast werken uit de vaste collectie, bevat A Room of One’s Own drie bijzondere gastpresentaties van Carol Rhodes (1959-2018), Lydia Schouten (1948) en Marijke Stultiens (1927).

Tussen Kunst en Kopie 

Het Maastricht Institute of Arts bestaat 200 jaar in 2023 en presenteert ter gelegenheid hiervan in het Bonnefanten een aanzienlijk deel van haar collectie gipsen afgietsels: de Academische Gipsotheek Maastricht. Deze zeldzame en unieke collectie is met de oprichting van de Stadsteekenschool in 1823 ontstaan en telt nu ongeveer 500 stukken. Het is een van de belangrijkste, meest gevarieerde en grootste gipsencollecties van Nederland. Veel beelden hebben een vaste plek in het academiegebouw en zijn onderdeel van de identiteit van het instituut geworden. De tentoonstelling Tussen Kunst en Kopie is mogelijk gemaakt door het Maastricht Institute of Arts, onderdeel van Zuyd Hogeschool.

Piet Killaars 100 jaar 

Ter ere van het honderdste geboortejaar van de beeldhouwer Piet Killaars toont Piet Killaars 100 jaar een overzicht van sculpturen en voorstudies uit de collectie van het Bonnefanten. Een deel van de voorstudies is een schenking van de erven Killaars, waarbij zijn vroegste werk dateert uit 1955. Samen geven ze een indruk van een zeer getalenteerde en gedreven beeldhouwer, die met de natuur als inspiratiebron zijn werk een spirituele dimensie weet te geven. Bij het Nederlandse publiek is hij vooral bekend van zijn monumentale beelden in de openbare ruimte. De presentatie biedt de toeschouwer als het ware een kijkje achter de schermen van Piet Killaars: het werpt een blik op de voorstudies die hij maakte voor zijn grote beelden.

Afbeeldingen

1) Afbeelding A Room of One's Own: Lydia Schouten, Shattered Ghost Stories,1993, 2) Afbeelding Tussen Kunst en Kopie: Berging Cellebroedersstraat, Maastricht, 1968, Fotograaf onbekend. © Zuyd Hogeschool, 3) Afbeelding Piet Killaars 100 jaar: Piet Killaars, Cirkelende beweging, 1978, © Collectie Bonnefanten  

https://www.bonnefanten.nl/nl

Datum:
10 februari 2023
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0