CODA Museum toont werk van Eja Siepman van den Berg in de tentoonstelling 'Schoonheid in stilstand'

Eja Siepman van den Berg (Eindhoven, 1943) won in 2017 de Wilhelminaring, de tweejaarlijkse oeuvreprijs voor Nederlandse beeldhouwers. Het CODA Museum toont van 3 juni tot en met 9 september Schoonheid in stilstand, een overzichtstentoonstelling waarin de menselijke figuur centraal staat.

Het oeuvre van Siepman van den Berg beslaat zes decennia en wordt gekenmerkt door een voortdurende aandacht voor de menselijke figuur. In de tentoonstelling wordt duidelijk hoe ze dit thema al jarenlang intensief onderzoekt en vormgeeft in verschillende materialen als marmer, brons en pietra di matraia.

Verstild en ingetogen

Hoewel de figuur bij haar tot in het kleinste detail wordt getroffen, refereert ze nauwelijks aan werkelijke personen. Ook emoties spelen geen rol. Haar sculpturen zijn verstild en ingetogen, maar kennen daarnaast toch ook een zekere sensuele lading.

Waar sommigen haar werk als figuratief omschrijven, beschouwt Siepman van den Berg dit zelf anders. Haar zoektocht is er één naar vorm die al in haar hoofd bestaat voordat ze gaat boetseren. Ze speelt met vlakken, rondingen en lijnen en ordent deze tot haar sculptuur ontstaat. “Het combineren van dat abstracte met dat figuratieve inspireert me gewoon geweldig. Dat je het leven temt, zeg maar. Dat je de anatomie onderwerpt aan een heel strenge ordening. Ik probeer telkens tot een formele oplossing te komen binnen het krachtenveld dat begrensd wordt door organische en mathematische componenten. De architectuur van het lichaam is daarbij alleen het vertrekpunt. In die zin zijn mijn beelden abstract te noemen.”

Digitale technieken

Naast het handmatige werk van modelleren in was of hakken in steen koos zij er ook voor moderne digitale technieken te gebruiken. Het model kan digitaal worden ingelezen, zodat het afvormen in gips overgeslagen kan worden. Met dit digitale bestand kan de steenhouwerij het beeld uitfrezen waarna zij zich richt op de eindafwerking.

De werken die opgenomen zijn in de tentoonstelling bewegen zich in het spanningsveld tussen ‘lichamelijkheid’ en ‘constructie’, tussen het warm-organische en geometrische ‘bouwen’. De getoonde torso’s laten immers ook de architectonische kwaliteiten van het menselijk lichaam zien, het ultieme natuurlijke bouwwerk. Het is juist deze opvatting van het menselijk lichaam die het abstracte vertrekpunt van haar werk verraadt.

Naast de Wilhelminaring (2017) won Siepman van den Berg ook de Charlotte van Pallandt-prijs (1978) en Prix de Rome (1967). Haar werk is opgenomen in diverse openbare en private collecties; een vaste presentatie is te zien in Villa Hinkeloord, deel van Het Depot in Wageningen.

Wilhelminaring

De Wilhelminaring is een oeuvreprijs die sinds 1998 om de twee jaar wordt uitgereikt aan een Nederlandse beeldhouwer. De Stichting Wilhelminaring heeft hiermee als doel om – behalve het eren van de winnaar – de belangstelling voor de beeldhouwkunst in Nederland te stimuleren. De prijs bestaat uit een speciaal ontworpen ring, een tentoonstelling in CODA Museum en een opdracht voor een beeldhouwwerk in het Sprengenpark in Apeldoorn. Bovendien wordt voor elke winnaar een gedicht geschreven. Op deze manier wordt niet alleen een nieuw kunstwerk aan de Apeldoornse collectie toegevoegd, ook wordt literatuur verbonden met beeldende kunst. Katja Prins ontwierp speciaal voor Siepman van den Berg de ring; Hester Knibbe schreef het gedicht bij haar werk. Siepman van den Berg is de tiende kunstenaar die de prijs in ontvangst nam.

Onthulling beeld in het Sprengenpark en opening van de tentoonstelling

De tentoonstelling Schoonheid in stilstand wordt zondag 3 juni geopend en is dan nog tot en met 9 september te zien in het CODA Museum. Voorafgaand aan de opening heeft in het Sprengenpark de onthulling van het beeld plaats.

Foto: Janneke Veldman

https://www.coda-apeldoorn.nl/nl/museum

  

Datum:
3 juni 2018 / 9 september 2018
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0