Bike to the Future

Bike to the Future is een coproductie van Design museum Gent en IMF Foundation die de toekomst van de fiets toont. Talent en inventiviteit zijn de kopmannen in deze tentoonstelling: briljante ideeën en ingenieuze prototypes staan centraal. Door vorm en technologie op verschillende manieren met elkaar te combineren vinden designers de fiets namelijk steeds opnieuw uit. Het resultaat: een fotofinish van design, uitstekend vakmanschap en industrie.

‘Maak kennis met de toekomst; de toekomstige wijze van vervoer voor deze vermoeiende westerse wereld. Ik ga hier geen extravagante uitspraken doen over deze kleine machine. Zeker, ze maakt je leven een stuk beter, maar meer ook niet.’
Fietsenverkoper in ‘Butch Cassidy and the Sundance Kid’, 1969

Sinds de Tweede Wereldoorlog is de fiets uitgegroeid tot een icoon. De fiets is niet langer enkel een kader met twee wielen, het is een symbool van een duurzame en sportieve toekomst.
Het voorbije decennium hebben fietsen ook een enorme comeback gemaakt, een fenomeen dat het best omschreven kan worden als een wereldwijd teruggaan in de tijd, terug naar de tijd toen de fiets nog een belangrijk vervoermiddel was in ons leven en in het stedelijk netwerk. zo is het logisch dat we in deze tijd waarin fossiele brandstoffen, vervuiling en klimaat- en gezondheidsproblemen een steeds grotere uitdaging vormen een voorkeur geven aan de fiets.

De bezoeker ontdekt alle aspecten van fietsen in een uniek verhaal. Het design, de materialen en het comfort zijn allesbehalve het enige dat aan bod komt. Ook technologie, mobiliteit, veiligheid, gezondheid en de fietsers community krijgen een plaats in het museum. Ieder deel in de tentoonstelling staat voor een verschillend onderdeel van fietsdesign.

Mobiliteit
‘De straten heroveren op de auto: daar draait het om. Onze steden heroveren. En de levenskwaliteit verhogen door een menselijke dimensie te geven aan onze stadsplanning.’
Jan Gehl

De fiets begint een vrij grote impact te krijgen op de ontwikkeling en indeling van onze steden. Hij is dan ook de drijvende kracht achter nieuwe designontwerpen en stedelijke infrastructuur, gaande van nieuwe fietsparkings en speciaal ontworpen fietsersbruggen en –tunnels, tot meer kleinschalige interventies zoals regensensoren voor fietsen aan verkeerslichten. Met een stadsplanning die nu meer dan ooit teruggrijpt naar het verleden, naar de tijd toen steden plekken op mensenmaat waren die rationele en praktische oplossingen boden voor de verplaatsing van mensen, wil men er voor zorgen dat de fiets weer deel gaat uitmaken van de structuur van de stad.

Zowel Nederland als Denemarken zijn koplopers in het succesvol integreren van de fiets in het moderne stadsleven. In deze fietsvriendelijke landen is de fiets de makkelijkste manier om je te verplaatsen met de voorhanden zijnde innovatieve en uitgebreide infrastructuur.

Gemeenschap
‘Fietsen zijn een indicatie van hoe het met een gemeenschap is gesteld, net zoals schaaldieren dat zijn in een baai.’
P. Martin Scott

Tijdens het voorbije decennium heeft zich wereldwijd een ‘fietscultuur’ verspreid, die fietsen actief ondersteunt als een normale, dagelijkse transportmogelijkheid in de stad. Verschillende aspecten van de fietscultuur veroveren een plaats in de grootste steden van de wereld. Nieuwe fietswinkels en cafés, herstellingswerkplaatsen en mobiele en tijdelijke initiatieven duiken op, wat ontwerpers nieuwe opportuniteiten en uitdagingen biedt. Maatschappelijk geëngageerde ontwerpers en burgers zorgen ook voor bottom-up initiatieven om mensen en hun omgeving bijeen te brengen om oplossingen te bedenken voor het terugdringen van de fietsbarrières.

Fietsgemeenschappen verenigen gelijkgezinde mensen op de fiets, van fietssubculturen en mensen die fietsen in hun vrije tijd of als sportbeoefening, tot fietsactivisten die de fiets zien als een alternatief vervoermiddel. Zij vertegenwoordigen de diversiteit van de hedendaagse fietscultuur en haar sociale en stedelijke impact.

Design
‘Werkelijk, de fiets is het meest invloedrijke staaltje van productontwerp ooit.’
Hugh Pearman

De fiets kan worden beschreven als het bijna perfecte vervoermiddel, het ultieme voorbeeld van ‘vorm in functie van functionaliteit’ op vlak van design. Maar dat weerhoudt ontwerpers er niet van om de snelheid, het comfort of de aantrekkingskracht te verhogen. Vernieuwende varianten op de fiets beïnvloeden de manier waarop we de fiets beleven: hoe we ermee rijden, hoe we erop zitten of hoe we de fiets gebruiken om er goederen of mensen mee te vervoeren. Door experimenten in Open Design wordt de eindgebruiker betrokken bij het maken van de fiets door een instrument of structuur te gebruiken waarmee hij zijn eigen fiets bouwt.

Technologie
‘Licht. Sterk. Goedkoop. Kies er maar twee uit.’
Keith Bontrager

In deze tijd waarin technologie een hoofdrol speelt, verleggen nieuwe uitvindingen de grenzen en verbeteren ze de fietservaring. De materiaalwetenschap evolueert bijzonder snel, met grote implicaties voor het ontwerp van fietsen. Zo worden fietsen door het gebruik van geraffineerd carbonvezel veel lichter en sterker dan we ons ooit konden voorstellen. Deze trend zet zich verder met vernieuwingen in frame- en componenttechnologieën. Dankzij de opkomst van het 3D-printen is het al mogelijk om een geprinte fietsen te kopen en de nieuwste digitale technologie introduceert de meest up-to-date fiets-apps, navigatiesystemen en andere accessoires in onze dagelijkse fietsbeleving.

De tentoonstelling toont eigentijdse modellen zoals de elektrische fiets ‘M.A.S.S.' van Philippe Starck, maar ook prototypes en experimenten met ongebruikelijke materialen en functies. Zo komt onder andere de buigbare fiets van jonge Britse ontwerper Kevin Scott naar Gent. Daarnaast hebben ook de fietsaccessoires geen pap in de benen. Het magnetische fietslicht ‘iFlash One’ ontworpen door de Deense studio Kibisi of de ‘Hövding’ airbaghelmen halen stuk voor stuk het maximum uit het aluminium ros.

Ook België is goed vertegenwoordigd in de tentoonstelling met onder andere fietsen van Eddy Merckx en Jaegher alsook de lasercut bicycle van Tobias Knockaert. Accessoires komen onder meer van Curana, een wereldwijde trendsetter op gebied van aluminium spatborden.

 

Datum:
25 maart 2016 / 23 oktober 2016
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0