Beethoven centraal op Februari Festival in Den Haag

Het Beethovenjaar 2020 wordt in Den Haag gevierd met diverse uitvoeringen en lezingen.

Het programma:

Vrijdag 17 januari: Beethovenbiograaf Jan Caeyers

 20:15 |  de Nieuwe Kerk

Door Jan Caeyers

De Vlaamse dirigent, Beethovenvorser en musicoloog Jan Caeyers is schrijver van een van de meest meeslepende en actuele biografieën van Beethoven. Op 17 januari biedt het Februari Festival het publiek de kans als opwarmer alvast van Jan Caeyers eloquentie te genieten tijdens een lezing over zijn nieuwste ontdekkingen.
Na jarenlange research verscheen zijn biografie in 2009 bij De Bezige Bij. Na de zevende Nederlandse druk verscheen een vertaling voor de Duitse markt bij C.H. Beck, München. In februari 2013 werd het boek bekroond met de literatuurprijs Antwerpen. In 2014 ontving Caeyers de 'Gulden Spoor voor Culturele Uitstraling' te Brugge. In 2020 presenteert Caeyers een i.s.m. het Beethovenhaus Bonn gereviseerde editie, die met de kerst al beschikbaar komt bij de Bezige Bij.

Woensdag 22 januari: Luistercursus 1: Beethoven als expat

 20:00 |  Centrale Bibliotheek

Door Huib Ramaer

Wenen begroette hem met een mix van verwondering afkeer en respect. In financiële zin lag Ludwig er vrijwillig en met zwier aan het infuus van de elite. Muzikaal trachtte hij met zijn innovaties de ingeslapen breinen van diezelfde elite wakker te schudden. Beethoven droomde er van gelijkheid en broederschap, maar ook over zijn 'Ferne Geliebte'. Onmiskenbaar wist deze geweldenaar zijn stempel te drukken op de stad aan de Donau.

Beethovens begrafenis spreekt boekdelen: hoeveel mensen begeleidden hem wel niet naar zijn laatste rustplaats? Toch had het oh zo anders kunnen lopen. Beethoven reisde naar Wenen door oorlogsgebied. Het had een haar gescheeld of hij had Bonn niet meer kunnen verlaten en Wenen nooit bereikt. Veroverd door de revolutionaire troepen uit Frankrijk raakte zijn geboortestad in Franse handen vanaf 1794. En het bekende liedje Wien, Wien nur du allein, ging evenmin voor Ludwig op. Caeyers toont aan hoe Beethoven lonkte naar een beter leven als God in Frankrijk, een leven als expat in Parijs, waar Napoleon goede voorwaarden voor musici leek te hebben geschapen.  

Woensdag 29 januari: Luistercursus 2: Verdient de EU zijn hymne wel?

 20:00 |  Centrale Bibliotheek

Door Huib Ramaer  

Hoe verhouden maatschappelijke idealen zich tot de politieke realiteit en de grandioze muziek? Deze avond duiken we dieper in op de idealen achter de hymne uit 1785 van theaterauteur Schiller, Ode an die Freude, op klank gezet door Beethoven als finale van zijn Negende Symfonie. Een oproep tot vrede, gelijkheid en broederschap. De verklanking van een ideaal waarin alle mensen in gebroederlijke harmonie samenleven zonder elkaar een haar te krenken. Dat is wat wij beogen! Dacht de Raad van Europa al in 1972, en nam zich de hymne tot motto van Europa. Zeven jaren later werd de deun tot volkslied van 'de EU' verklaard. Een voorschot op een glorieuze toekomst, die met 'de Val' van de muur weldra aan zou breken.

We leggen Beethoven en de EU langs de morele meetlat. In hoeverre wisten de componist en de politici deze idealen gestalte te geven? Hoe staat het er intussen in moreel opzicht voor? En hoe is het gesteld met Beethoven in Afrika? Tijdens deze lezing brengen we een bezoek aan Kinshasa, stad in het Congo van David van Reybrouck, waar Afrikanen zich vol overgave wagen aan de Negende van Beethoven.

Woensdag 5 februari: Luistercursus 3: Op de bred en op het bordes voor Beethoven

 20:00 |  Centrale Bibliotheek

Door Huib Ramaer

Den Haag is en was altijd al een chique stad van expats, diplomaten, ambtenaren en politici. Stad van de familie Huygens, stad van graaf Unico Wilhelm van Wassenaer. Wenen lag in Beethovens tijd op een vergelijkbare wijze in het kruispunt van diplomatiek verkeer. Met hulp van onze geweldige archiefbeheerders van het Nederlands Muziek Instituut in het hagelwitte gemeentehuis, kijken we wanneer en hoe Beethoven de oren van al die nuffige types in de hofstad bereikte. Onze eerste indrukken van Beethoven blijken onder meer te danken aan een begaafde pianiste met een Duitse moeder en een Nederlandse vader, op een woonscheepje op de Rijn bij Keulen anno 1792 in de echt verbonden. Hun woest muzikale dochter studeerde bij Beethoven-leerling Ferdinand Ries. Verrukt van haar spel du moment zij optrad in Den Haag jubelde men: ‘iets dergelijks nooit schoner, nooit uitvoeriger, hier in deze stad gehoord te hebben’. Eén ding is welhaast zeker: Beethoven kwam niet van overzee...   

Woensdag 12 februari: Film ‘Immortal Beloved’

 14:30 |  Het Nutshuis

Regie Bernard Rose 

Immortal Beloved is een film uit 1994 over het leven van componist Ludwig van Beethoven (gespeeld door Gary Oldman. Het verhaal volgt de secretaresee van Beethoven en eerste biograaf Anton Schindler (Jeroen Krabbe) terwijl hij probeert de ware identiteit van de Unsterbliche Geliebte te achterhalen die in drie brieven in de privedocumenten van de componist wordt behandeld. Schinler reist door het Oostenrijkse rijk en interviewt vrouwen die mogelijk kandidaat zijn, evenals door het tumultueuze leven van Beethoven.   

Woensdag 12 februari: Beethoven en de bevrijding van de strijkers

Ensemble 4.1 | Quirine Viersen cello | Enrico Pace piano | Simply Quartet | winnaar Nederlands Vioolconcours

 20:00 |  de Nieuwe Kerk

Hoe modern Beethoven reeds was horen we goed in zijn kamermuziek voor viool, cello en strijkkwartet. Voor hem een ideaal terrein om te experimenteren met timbres en texturen. Zijn zoektocht naar vernieuwende samenklanken bepaalde grotendeels het verloop en zelfs de vorm van deze werken. Een ding hebben ze gemeen; altijd van een ongehoorde expressiviteit!

Donderdag 13 februari: Film ‘Ludwig van’

 15:00 |  Het Nutshuis

Regie Mauricio Kagel

Speelse cultuurkritiek is in veel opzichten Kagels raison d’être. In zijn film Ludwig Van dwaalt een grotendeels onzichtbare Beethoven door het Duitsland van 1970. Hij ziet hoe hij herinnerd wordt: als een held, maar een versteende held, een monument. En de kijker is getuige van een Beethoven-debat waarin de Duitse criticus Heinz-Klaus Metzger zich volstrekt belachelijk maakt door in panklaar, humorloos Adorno-jargon te verklaren waarom Beethoven door alle Karajans van de wereld nog steeds totaal verkeerd wordt begrepen, en tegen zijn bewonderaars in bescherming moet worden genomen. Kagel zit naast hem en zegt weinig. Hij glimlacht alleen maar. Die lach zegt meer dan duizend woorden. Een boeiend tijdsdocument over de betekenis van Beethoven in de jaren ‘70. 

Donderdag 13 februari: Diepe gedachten rond Heiligenstadt

Pieter van Loenen viool | Tobias Borsboom piano | Stephanie Desjardins sopraan | Peter Nilsson piano | Nikola Meeuwsen piano | Aidan Mikdad piano | Ishay Shaer piano | Simply Quartet | Ensemble 4.1 | Antje Weithaas viool | Isabelle van Keulen altviool | Hannah Strijbos altviool | Quirine Viersen cello 

 20:00 |  de Nieuwe Kerk

Beethoven verbluft met ongeziene middelen om de luisteraar te behagen. Alsook beet te nemen en in spanning te houden. Een onbenullig themaatje daagde hem uit om tot een geniale variatie te komen. We horen een goedgeluimde Beethoven, die precies op de eeuwwisseling even achterom kijkt, maar toch alvast met één been in de woelige vroegromantiek staat.

Vrijdag 14 februari: Film ‘Copying Beethoven’

 14:30 |  Het Nutshuis

Regie Agnieszka Holland

Wenen 1804. Beethoven repeteert de eerste uitvoering van zijn derde symfonie, Eroica. Wat zal de reactie zijn van familie, vrienden en publiek op dit nieuwe werk? Het concert en het grootste gedeelte van het verhaal spelen zich af in het paleis van een van Beethovens mecenassen; Prins Franz Lobkovitz. In terugblikken zien we Beethoven de weduwe Josephine van Deym ten huwelijk vragen, wat zij bruut afwijst omdat Beethoven niet van adel is. Beethoven krijgt te horen dat Napoleon zichzelf tot keizer heeft benoemd en scheurt de oorspronkelijke titel ‘Bonaparte‘ uit de partituur. De eerste tekenen van Beethovens doofheid komen steeds meer tot openbaring. Hoe houdt hij stand? L'Orchestre Revolutionnaire et Romantique speelt de symfonie op authentieke instrumenten o.l.v. Sir John Eliot Gardiner.

Vrijdag 14 februari: Structuren van Beethoven onder de loep van Liszt  

Enrico Pace Nikola Meeuwsen piano

 16:30 |  de Nieuwe Kerk

Beethoven schreef voor de eeuwigheid, voor iedereen en niemand. Krachtig en buitengewoon revolutionair. Dat hij dit ondanks de verschrikkelijke handicap die zijn doofheid vormde presteerde is ronduit verbluffend.

Vrijdag 14 februari: De muzen van Beethoven

Alexander Warenberg cello | Nikola Meeuwsen piano | Alon Sariel mandoline | Ishay Shaer piano | Peter Gijsbertsen tenor | Jozef De Beenhouwer piano | Silvia Careddu fluit | Alexander Glücksmann klarinet | Simply Quartet | Tim Brackman viool | Elise Karen Tavenier altviool | Pieter de Koe cello | Antje Weithaas viool | Quirine Viersen cello | Thomas Hoppe piano

 20:00 |  de Nieuwe Kerk

Beethoven blaakt van levenskracht. Met fiere ritmische tred en een tegendraadse harmonie laat Beethoven het publiek horen hoe hij zijn nakende doofheid het hoofd biedt. Daarnaast roept zijn muziek ook vooral sterke gevoelens en emoties op.

Zaterdag 15 februari: Doorwrocht contrapunt en diepe concentratie

Simply Quartet | Pieter de Koe cello | Ishay Shaer piano | Alon Sariel mandoline | Antje Weithaas viool | Symfonieorkest Koninklijk Conservatorium | Silvia Careddu fluit | Blazers Ensemble 4.1 | Peter Nilsson piano | Stephanie Desjardins sopraan

 19:30 |  de Nieuwe Kerk

Beethovens fantasie kent geen grenzen. Hij voelt zich al een vis in het water. Speels en virtuoos. Met een stormachtige energie en diepgang. Altijd op zoek naar het perfecte kamermuziekwerk, met in zijn zak de grote Bach als zijn ultieme leermeester.

Zondag 16 februari: Een schepper van onsterfelijke werken

Gijsbert Kok orgel | Silvia Careddu fluit | Jörg Schneider hobo | Alexander Glücksmann klarinet | Christoph Knitt fagot | Fritz Pahlmann hoorn |Stephanie Desjardins sopraan | Peter Nilsson piano | Ishay Shaer piano | Antje Weithaas viool | Isabelle van Keulen altviool | Gideon den Herder cello | Pierre-Emmanuel de Maistre contrabas

 15:30 |  de Nieuwe Kerk

Beethovens werken vallen op door hun originele vorm, een emotioneel sterk geladen inhoud, een verbluffende muzikale variatie en inspiratie, erg ongebruikelijke harmonieën en een spirituele dimensie. Dompel je nog eenmaal onder in Beethovens zielenroerselen.  

https://www.februarifestival.nl/

Datum:
17 januari 2020 / 16 februari 2020
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0